Przybywa statków armatorów z Niderlandów, wyposażanych w sztywne skrzydła żaglowe, produkowane w tym kraju, aby obniżyć zużycie paliwa i emisje dwutlenku węgla, dzięki wspomaganiu wiatrem.
VentoFoil, to wynalazek firmy eConowind z Niderlandów, którą w 2016 roku założył Guus van der Bles, dyrektor w okrętowym biurze projektowym Conoship, rozwijając koncepcję tzw. turbożagli, opracowaną wcześniej przez francuskiego podróżnika Jean Jacques Cousteau.
Obok wirników (rotorów) Flettnera, to jedna z kilku dostępnych obecnie na rynku technologii WASP (Wind Assisted Ship Propulsion), czyli pomocniczych napędów wiatrowych, dzięki którym udaje się obniżyć zużycie paliwa przez statek. Urządzenie to, wyglądające jak ustawione pionowo skrzydło samolotu, dzięki wewnętrznemu systemowi wentylacji przekształca „siłę ssącą” na granicy skrzydła w dodatkowy ciąg, wspierający napęd statku, obniżając zużycie paliwa nawet do 30 procent. Można je składać i obracać wokół własnej osi, umożliwiając dostęp do ładowni.
Skrzydła VentoFoil ustawiają się automatycznie pod odpowiednim kątem do wiejącego wiatru, wspomagając pracę napędu głównego, którego moc może zostać wtedy obniżona, gdy natomiast warunki wietrzne są niekorzystne, żaglopłaty automatycznie się składają i wyłączają.
W ciągu ostatnich kilku lat firma eConowind wdrożyła 16 żaglopłatów o wysokości od 10 do 20 metrów, na statkach głównie niderlandzkich armatorów, operujących w różnych, w tym wymagających środowiskach morskich. Wśród nich są m.in. drobnicowce Ankie, Lady Christina, Frisian Sea, Progress i Perfect, a także kontenerowiec dowozowy Kalamazoo.
Skrzydła VentoFoil były mocno promowane przez właścicieli eConowind na ostatnich targach Europort 2023 w Rotterdamie i w tym roku na SMM w Hamburgu. Można je stawiać zarówno na obecnie eksploatowanych jak i nowo budowanych jednostkach. Są one zintegrowane z gotowym do zainstalowania na pokładzie kontenerem, kryjącym całą automatykę i hydraulikę sterującą, mogą być także w inny sposób zamontowane na statku (np. poprzez system Flatrack).
Promocja okazała się skuteczna, gdyż coraz więcej armatorów z Niderlandów wybiera to urządzenie od swojego (a jakże!) krajowego producenta, spośród wielu technologii wiatrowych dostępnych na rynku. Ostatnio zdecydowało się na to dwóch armatorów – Jumbo Maritime i Anthony Veder.
Firma Jumbo specjalizująca się w przewozach ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (project cargo) zainstalowała dwa skrzydła VentoFoil na ciężarowcu (heavy-lift) Jumbo Jubilee.
- Choć skrzydła te nie są w pełni zoptymalizowane dla naszego typu statku, pomogą nam zebrać cenne informacje na temat rzeczywistych oszczędności paliwa i zbadać dalsze usprawnienia, które pozwolą naszej flocie jeszcze bardziej zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko - wyjaśnia Andres Cassanova, kierownik techniczny Jumbo Maritime.
Stosunkowo niewielka powierzchnia skrzydeł VentoFoil sprawia, że są one idealnym rozwiązaniem na statkach heavy-lift, które muszą dysponować dużą przestrzenią dla ładunków wielkogabarytowych. Ponadto, żaglopłaty na Jumbo Jubilee zamontowano na niestandardowej ramie, zaprojektowanej przez inżyniera Estelle Bongers z Jumbo. Dzięki temu VentoFoils mogą być przesuwane, a nawet przeniesione na inny statek, jeśli na Jumbo Jubilee będzie wymagana dodatkowa przestrzeń na ładunek.
VentoFoils, to tylko jedno z urządzeń oszczędzania energii (Energy Saving Devices), zastosowanych na Jumbo Jubilee. Armator zdecydował się bowiem na kilka rozwiązań, aby zbadać wkład każdego z nich w ogólny bilans. Inne, wdrożone wcześniej na tym statku rozwiązania, to pokrycie śruby napędowej powłoką malarską, zwiększającą wydajność napędu, system monitorowania przeciwporostowego kadłuba, oparty na sztucznej inteligencji, a także system kontroli ekologicznej.
System przeciwporostowy rejestruje szeroki zakres danych, w tym prędkość statku, pozycję geograficzną, temperaturę wody morskiej oraz inne warunki i parametry środowiskowe, a następnie przy pomocy AI prognozuje i wysyła powiadomienia, gdy istnieje ryzyko przyspieszonego zanieczyszczenia kadłuba.
Dzięki temu armator może przeprowadzić inspekcję i zlecić konserwację kadłuba odpowiednio wcześniej, przy użyciu mniej agresywnych metod czyszczenia jego powierzchni, obniżając koszt remontu i wydłużając okresy pomiędzy dokowaniami statku.
Kolejnym urządzeniem ESD na Jumbo Jubilee jest system kontroli ekologicznej.
- To taki ‘inteligentny tempomat’, umożliwiający ustawienie limitu zużycia paliwa lub maksymalnej prędkości statku. W oparciu o pomiar obrotów i skoku śruby napędowej, system ten stale dostosowuje pracę napędu do ustawionego limitu, aby zapewnić optymalną wydajność, minimalne zużycie paliwa i emisje – tłumaczy Andres Cassanova.
Na wykorzystanie tej technologii napędu wiatrowego zdecydował się także Anthony Veder – armator z Niderlandów, posiadający flotę zbiornikowców do regionalnej dystrybucji gazu.
Spółka poinformowała 11 bm. o wyposażeniu w dwa skrzydła żaglowe VentoFoil zbiornikowca do przewozu etylenu - Coral Patula. Według armatora, jest to pierwsza na świecie instalacja tego urządzenia na statku tego typu. Jeszcze w tym roku kolejne dwa żaglopłaty od eConowind mają także trafić na etylenowiec Coral Pearl.
- Na naszej mapie wyznaczyliśmy ambitny cel, jakim jest stanie się zerowym emitentem netto CO2 do 2035 roku. Jego osiągnięcie wymaga podjęcia działań już dziś. Podczas gdy koncentrujemy się na optymalizacji projektów nowych statków i zasilaniu ich (bio-) LNG, angażujemy się także w zwiększanie efektywności paliwowej naszej istniejącej floty. Dzięki temu możemy szybko zmniejszyć ślad węglowy – wyjaśnia Björn van de Weerdhof, dyrektor handlowy i ds. zrównoważonego rozwoju w Anthony Veder.
Jak wyjaśnił, pomocniczy napęd wiatrowy jest kluczowym krokiem w tym kierunku, choć firma bada także inne rozwiązania, w tym optymalizacje układów napędowych statków oraz wspólne działania z klientami, jak spowalnianie prędkości płynięcia (slow steaming), dostawy Just in Time oraz wykorzystanie zasilania statków energią z lądu, podczas postoju w porcie.
- Anthony Veder przeprowadził dokładną analizę przed wyborem VentoFoils, w tym zaawansowaną kalkulację biznesową, równoważącą korzyści i realistyczne koszty. Pozwoliło to dostrzec kluczowe zalety, jak wzrost prędkości dla gazowców, gdzie VentoFoils pomagają zrównoważyć ograniczenia mocy silnika. Etylenowiec Coral Patula ma osiągnąć znaczne oszczędności paliwa i redukcję emisji CO2 przy atrakcyjnym okresie zwrotu tej inwestycji – chwali się Rens Groot, dyrektor operacyjny w eConowind.
Doposażenie dwóch zbiornikowców armatora Anthony Veder w skrzydła VentoFoils, pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa, dzięki zaprojektowaniu systemu wiatrowego do współpracy z już istniejącymi silnikami. Oszczędności paliwa oszacowano na poziomie około 5 proc., z potencjałem ponad 10 proc. w optymalnych warunkach wiatrowych.
GL
Zdjęcia poniżej: Jumbo Maritime