Żegluga

Podpisaliśmy umowę na studium wykonalności dla nowego projektu, dzięki któremu rozbudujemy system RIS na kolejnych odcinkach Odry. Rozbudowa obejmie też Wrocławski Węzeł Wodny - informuje Ministerstwo Infrastruktury.

W wydarzeniu wzięli udział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, prezes firmy Swecco Maciej Chrzanowski oraz Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie Piotr Durajczyk.

"Rozbudowa systemu RIS na kolejnych odcinkach Odry to milowy krok dla żeglugi śródlądowej w Polsce. Po zakończeniu inwestycji RIS będzie działał na odcinkach Odry o łącznej długości ok. 400 km" - powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Długość drogi wodnej objętej projektem to ok. 150 km. Wartość inwestycji to 27 mln zł.

RIS (River Information Services) to system informacji rzecznej, który wspomaga zarządzanie ruchem na śródlądowych drogach wodnych, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa i konkurencyjności żeglugi. Dzisiaj obejmuje blisko 250 km Odrzańskiej Drogi Wodnej i odcinek Warty.

System lokalizuje statki, wysyła komunikaty do kapitanów jednostek, udostępnia mapy nawigacyjne oraz wysyła informacje pogodowe i hydrologiczne. Żegluga śródlądowa jest dzięki niemu bardziej przystępna, przez co może konkurować z innymi metodami transportu towarów. RIS przyczynia się również do optymalizacji wykorzystania infrastruktury i poprawy ochrony środowiska.

Szerzej o RIS

Centrum RIS ( z ang. River information Services), czyli Centrum Informacji Rzecznej, działające w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie jest miejscem unikalnym i stanowi serce Systemu Informacji Rzecznej w Polsce. System Informacji Rzecznej to ujednolicone usługi informacyjne wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej dostarczane w ramach wspólnej polityki transportowej UE.

Obszarem objętym działaniem systemu RIS w Polsce jest rzeka Odra, od mostu autostradowego w Świecku do Przekopu Klucz-Ustowo i dalej jako rzeka Regalica do ujścia do jeziora Dąbie, jezioro Dąbie do granicy z wodami morskim, rzeka Odra Zachodnia, od jazu w miejscowości Widuchowa do granicy z wewnętrznymi wodami morskimi oraz rzeka Warta, od mostu drogowego w Świerkocinie do jej ujścia do Odry.

System Informacji Rzecznej składa się z czterech podstawowych segmentów. Pierwszy stanowią sensory (czujniki), czyli źródła informacji. Czujniki zbierające informacje o stanie wody i prześwicie mostu, zwane wodowskazami, umiejscowione są w 20 lokalizacjach. W 9 lokalizacjach umieszczono stacje meteorologiczne, które dostarczają kompleksowych informacji pogodowych. Ponadto 52 kamery CCTV ( z ang. closed circuit television) monitorują newralgiczne punkty Odrzańskiej Drogi Wodnej, aby zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników żeglugi śródlądowej.

Kolejnym segmentem Systemu Informacji Rzecznej jest infrastruktura do przesyłania danych. To między innymi sieć radarów, stacji AIS oraz stacji referencyjnych DGPS, które za pomocą połączeń radiowych i światłowodowych w sposób ciągły dostarczają dane do głównego serwera w Centrum RIS.

Centrum RIS to trzeci i najważniejszy segment systemu. To miejsce gdzie trafiają wszystkie informacje, które są następnie przetwarzane, aby ostatecznie trafić do odbiorców. Operatorzy Centrum RIS czuwają nad prawidłowym działaniem wszystkich elementów systemu oraz aktualizacją danych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa w żegludze.

Ostatnim i najważniejszym segmentem systemu są użytkownikcy RIS, czyli adresaci informacji rzecznej. Każdy użytkownik RIS ma zapewniony dostęp do elektronicznych map nawigacyjnych, aktualizowanych komunikatów dla kapitanów statków, usługi śledzenia statków oraz elektronicznego raportowania statków. Wszystkie usługi są bezpłatne i dostępne w jednym miejscu na stronie internetowej: www.ris-odra.pl.

Podpisano umowę na studium wykonalności dla projektu rozbudowy systemu RIS na kolejnych odcinkach Odry
Podpisano umowę na studium wykonalności dla projektu rozbudowy systemu RIS na kolejnych odcinkach Odry

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9792 4.0596
EUR 4.2744 4.3608
CHF 4.4018 4.4908
GBP 5.0444 5.1464

Newsletter