Globalni giganci żeglugowi Hapag-Lloyd i Maersk zawarli umowę o partnerstwie, aby w przyszłości eksploatować część ze swoich statków jako wspólną flotę - ogłosiły firmy w środę, 17 stycznia. Maersk z siedzibą w Kopenhadze i Hapag-Lloyd z siedzibą w Hamburgu uruchomią sojusz, zwany "Gemini Cooperation", w lutym 2025 roku, podały firmy.
Maersk i Hapag-Lloyd stwierdziły we wspólnym komunikacie, że umowa pozwoli im na bardziej punktualne dostawy ładunków do klientów i pokonanie wyzwań związanych z transformacją energetyczną ich flot dużych statków w kierunku neutralności klimatycznej.
Maersk dąży do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 roku, a Hapag-Lloyd do 2045 roku.
Obaj partnerzy zrezygnują z dotychczasowych sojuszy z innymi firmami żeglugowymi na początku przyszłego roku.
W styczniu przyszłego roku Hapag-Lloyd opuści swój obecny sojusz z japońską firmą żeglugową ONE, Yang Ming z Tajwanu i HMM z Korei Południowej.
Maersk i szwajcarsko-włoska MSC, największa na świecie firma żeglugowa, ogłosiły już w zeszłym roku, że rozwiążą swój sojusz "2M" w styczniu 2025 roku.
Według serwisu branży żeglugowej Alphaliner, duński Maersk jest drugim co do wielkości przewoźnikiem kontenerowym na świecie z flotą ponad 670 statków. Niemiecki Hapag-Lloyd znajduje się na piątym miejscu z niecałymi 270 statkami.
Wspólna flota Gemini Cooperation będzie składać się z puli około 290 statków o łącznej pojemności 3,4 miliona standardowych kontenerów (TEU), zgodnie ze wspólnym komunikatem prasowym ogłaszającym porozumienie.
Maersk wniesie 60 proc. łącznej pojemności ładunkowej statków, a Hapag-Lloyd pozostałe 40 proc.
Takie sojusze (alianse) w branży żeglugowej wywoływały w przeszłości kontrowersyjne, podobnie jak tzw. konferencje żeglugowe, ponieważ firmy zajmujące się obsługą ładunków na lądzie wyrażały obawy o większą siłę rynkową dużych firm żeglugowych i zakłócanie wolnej konkurencji.
Niektórzy krytycy lobbowali w Komisji Europejskiej, aby nałożyła bardziej rygorystyczne zasady konkurencji na takie umowy o współpracy.
dpa
Fot.: picture alliance / dpa