W połowie września odbędzie się wodowanie specjalistycznego statku, który jest budowany na potrzeby nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Wodowanie pogłębiarki nastąpi w fińskiej stoczni, gdzie jednostka jest wykonywana - poinformował PAP Urząd Morski w Gdyni.
Jak dowiedział się PortalMorski.pl, nazwa planowana dla pogłębiarki, to Ursa.
Jak przypomniała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami.
17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.
Drugi etap, a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. Zakończył się trzeci etap czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
Na potrzeby nowej drogi wodnej budowany jest specjalistyczny statek - pogłębiarka. Umowę na budowę statku podpisano w lutym 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.
"W październiku zeszłego roku położono stępkę [25.10.2022 - red.], a w drugiej połowie września w Finlandii odbędzie się wodowanie pogłębiarki. Zaawansowanie budowy aktualnie wynosi ok. 70 proc. Jednostka powinna być gotowa do końca I kwartału 2024 roku" - podał Urząd Morski w Gdyni.
Jest to jeden z większych statków stoczni zajmującej się zazwyczaj budową mniejszych jednostek. W oficjalnym komunikacie stocznia fińska podkreślała, jaki to ważny i duży dla niej kontrakt, zapewniający pracę także kooperantom i dostawcom w regionie.
Statek został zaprojektowany i jest budowany przez fińską stocznię we współpracy z dwiema firmami z Holandii, która znana jest jako kraj doświadczonych projektantów i budowniczych pogłębiarek oraz ich wyposażenia. Za projekt koncepcyjny, wstępny i techniczny odpowiedzialna jest firma C-Job. Projekt obejmuje integrację wyposażenia pogłębiarskiego dostarczonego przez Holland Marine Technologies.
Jest to pogłębiarka ssąca, nasiębierna ze smokiem wleczonym (TSHD - trailing suction hopper dredger) i należy do małych w swoim rodzaju. Związane jest to jednak z parametrami i charakterem akwenów, na których będzie pracowała. Jej zasobnia (hopper), czyli rodzaj otwartej ładowni ma pojemność 950 m³. Statek jest długi na 62,75 m i wyposażony jest w napęd dwuśrubowy.
Zasadniczym elementem wyposażenia pogłębiarskiego statku, poza pompą pogłębiarską, będzie jedno (umieszczone na prawej burcie) ramie ssące (smok wleczony) pozwalające na osiągnięcie maksymalnej głębokości pogłębiania równej 18 m. Pogłębiarka będzie mogła byc eksploatowana zarówno na płytkich wodach Zalewu Wiślanego, jak i na wodach głębszych.
Jednostka będzie wykorzystywana zasadniczo do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym o głębokości 5 m, łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym w obszarze rzeki Elbląg. Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości torów podejściowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 m - wskazał Urząd Morski w Gdyni.
Kontrakt obejmuje również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb oraz 400 mb rurociągów układanych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Zapewnione zostanie również szkolenie personelu do obsługi jednostki.
Agnieszka Libudzka (PAP); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.; Rys.: Tyovene Oy
Pogłębiarka ssąca (TSHD) Ursa - charakterystyka podstawowa:
typ statku - pogłębiarka ssąca nasiębierna ze smokiem wleczonym (trailing suction hopper dredger - TSHD)
nr IMO - 9986491
państwo bandery - Polska
armator, operator - Urzad Morski w Gdyni
stocznia - Uudenkaupungin Tyovene Oy, Uusikaupunki, Finlandia
stoczniowy symbol budowy - Uudenkaupungin Tyovene 222258
projektant - C-Job, Holandia
wodowanie (spodziewany termin) - II połowa września 2023 r.
położenie stępki - 25.10.2022 (według niektórych źródeł - 24.10.2022)
początek budowy - 5.08.2022
zamówienie - lipiec 2022
długość całkowita - 62,75 m
długość między pionami - 57,23 m
szerokość konstrukcyjna - 12,00 m
zanurzenie - 3,90 m
wysokość boczna - 5,30 m
pojemność zasobni (hoppera) - 950 m³
tonaż pojemnościowy brutto - 1195
tonaż pojemnościowy netto - 359
nośność - 1484 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 3721
napęd - dwuśrubowy z przekładniami redukcyjnymi
minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego: 8 węzłów.
łączna pojemność napędu głównego - MCR 1118 kW (1520 KM)
silnik napędu głównego - 2 × Cummins QSK19-M, 4-suwowe, rzędowe, 6-cylindrowe, o średnicy cylindra 159 mm i skoku tłoka 159 mm, o mocy MCR - 559 kW / 760 KM - każdy, przy 2100 obr./min.