Żegluga

Już nie Honfleur a Rusadir. Nowoczesny prom pasażersko-samochodowy z napędem na LNG został wyczarterowany przez hiszpańskiego armatora Baleària i wejdzie niebawem na linię Melilla-Malaga.

Przedstawiamy Rusadir, najnowocześniejszy prom napędzany skroplonym gazem ziemnym, zdolny do żeglugi z prędkością 22 węzłów - chwali się Baleària.

Rusadir (ex: Honfleur) to prom pasażersko-samochodowy, który od grudnia 2021 roku formalnie jest własnością Siem Shipping Inc. (firma posiada w Gdyni oddział zajmujący się zarządem techniczno-eksploatacyjnym statków - Siem Ship Management Sp. z o.o.). Obecnie cumuje w Stoczni Remontowej Nauta SA, gdzie przechodzi ostatnie prace wykończeniowe przed wejściem na regularną linię, na kominie namalowano już także znak nowego armatora.

Rusadir zainteresowanie wzbudził jeszcze przed wpłynięciem do Gdyni z uwagi na perturbacje związane z jego budową.

Uroczyste cięcie blach pod budowę promu rozpoczęło się w marcu 2018 roku, w niemieckiej stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft mbH & Co. KG (FSG) na zamówienie francuskiego armatora Brittany Ferries. 

Niestety stocznia popadła w problemy finansowe i znacznie przedłużyła budowę jednostki. W końcu, po złożeniu przez FSG wniosku o ogłoszenie niewypłacalności w kwietniu 2020 roku, francuski klient anulował zamówienie i po zawarciu ugody, statek stał się własnością grupy Siem.

Niedokończony, ale w dość wysokim stopniu już wyposażony, statek został wyholowany ze stoczni we Flensburgu w październiku 2020 roku. Jego budowę dokończyła stocznia Fosen Yard w Rissa koło Trondheim.

Rusadir ma 187 m długości, 31 m szerokości, 6, 6 m zanurzenia, 42 500 tonażu pojemnościowego brutto, 6080 t nośności, 1680 miejsc dla pasażerów i 261 kabin. Przetransportuje 550 samochodów osobowych, a długość linii ładunkowej wynosi 2600 m. 

Na pokładzie znajdują się m.in. komfortowe kabiny czteroosobowe, sześcioosobowe kabiny rodzinne, deluxe oraz dla osób o ograniczonej mobilności. Ponadto kino, restauracje, kawiarnia, bar, butiki, miejsca zabaw dla dzieci oraz zakwaterowanie dla 130-osobowej załogi. Dostęp pomiędzy poszczególnymi pokładami odbywa się za pomocą dwóch centralnych klatek schodowych i dwóch wind.

Warto dodać, że częściowo wyposażone bloki nadbudówki na prom dostarczyły stocznie Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. i Holm Construction Ltd. Sp. z o.o. z Gdańska.

AL, z mediów

Wiz.: Balearia; fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter