Masowiec Yong Xing 56 pływający pod banderą ChRL zatonął, ponad tydzień po poważnym uszkodzeniu w lodach, 42 mile na południowy zachód od portu morskiego Vanino na wodach Cieśniny Tatarskiej 1 marca 2023 roku. Załogę statku składającą się z 21 obywateli Chin uratowano i nikt nie odniósł obrażeń - podano w kanale serwisu Telegram Morskiej Służby Ratowniczej.
Statek, który utknął na mieliźnie w warunkach dość silnego zalodzenia akwenu, nadał 23 lutego sygnał wezwania pomocy z powodu napływu wody do skrajnika dziobowego i niektórych innych zbiorników w części dziobowej.
Masowiec przewoził ładunek 29 tys. ton tlenku glinu. Załoga składająca się z 21 obywateli Chin weszła na lód, a następnie została przyjęta na pokład będącego w pobliżu statku. Wcześniej informowano, że był to prom Sachalin-8 pływający na linii Wanino-Kholmsk. Jednak ostatecznie okazało się, że chińską załogę ulokowano na pokładzie statku Otto Schmidt, zdrową i w dobrym stanie. Nie było ofiar.
Na miejsce wypadku, 24 lutego przybył statek ratowniczy - AHTS (serwisowiec offshore) Otto Schmidt, z sachalińskiego oddziału Morskiej Służby Ratowniczej (notabene zbudowany w Stoczni Szczecińskiej w 1990 roku jako Neftegaz-69), który rozpoczął oględziny wraku statku i otaczających go lodów pod kątem rozeznania możliwości i przeprowadzenia oceny przez nurków.
Inspekcja kadłuba ujawniła otwory w rejonie skrajnika dziobowego, grodzi zderzeniowej i ładowni nr 1 na prawej burcie o wymiarach 2×1,5 m. W ciągu kolejnych dni ekipa ratownicza podjęła próbę uszczelnienia wyrwy, usunięcia innych punktów wtargnięcia wody do kadłuba (pęknięć poszycia) oraz wypompowania wody z pomieszczeń wewnętrznych. Zalewanie wnętrza statku trwało jednak nadal.
Wieczorem 28 lutego przybył holownik ratowniczy Rubin z dodatkowym sprzętem, jednak przegłębienie dziobu masowca nadal się zwiększało. O 22:30 czasu moskiewskiego 28 lutego fala wchodząca na pokład zaczęła ogarniać tonący statek, pompy nie radziły sobie z odprowadzaniem napływającej do kadłuba wody. O 5:46 czasu moskiewskiego 1 marca Yong Xing 56 zatonął na współrzędnych 47° 48,245' N, 140° 05,519' E na akwenie o głębokości 253 m.
Yong Xing 56 (nr IMO 9493494; GT 32500 t) był w drodze do portu Vanino z chińskiego portu Huanghua.
PBS; z mediów
Fot.: Rosmorrechflot; Морспасслужба