Stocznia Rauma Marine Constructions (RMC) w Rauma, w Finlandii przekazała Tallink Superfast Ltd, spółce zależnej estońskiej firmy żeglugowej Tallink Grupp nowy prom MyStar. Stalowe bloki jednostki, opisywanej przez stocznię jako „najnowszy i najbardziej zaawansowany technologicznie statek na Morzu Bałtyckim”, powstały w Polsce.
Budowa MyStar rozpoczęła się w kwietniu 2020 roku. Nowy prom pasażersko-samochodowy, o długości 212 metrów, jest największym, jaki dotychczas zbudowano w tej stoczni. Zaawansowany, z napędem dual-fuel (napędzany LNG lub olejem napędowym) pozwoli na energooszczędną eksploatację w każdych warunkach.
MyStar w pierwszy rejs wypłynie we wtorek, 13 grudnia. Pasażerowie będą mogli podróżować czterema różnymi klasami: Star Class, Comfort Class, Business Lounge oraz Platinum Lounge. Ta ostatnia oferuje jeszcze więcej prywatności podczas rejsu.
Przez dwa pokłady przebiega strefa handlowa Traveller Superstore o powierzchni 2500 m2 z nowoczesnymi rozwiązaniami samoobsługowymi oraz siedem restauracji, kawiarni i barów. Ponadto pokój zabaw dla dzieci, strefa dla starszych dzieci ze sprzętem do gier, duży ogród zimowy oraz strefa dla zwierząt na poziomie garażu.
Nowy statek pływać będzie pomiędzy Helsinkami w Finlandii a Tallinem w Estonii.
Koszt budowy MyStar to około 250 mln euro. Zakup sfinansowano kredytem w wysokości 196,3 mln euro.
Warto dodać, że dwa stalowe bloki przeznaczone na jednostkę, każdy o wysokości 9,9 m i szerokości 30,6 m, zostały zbudowane w Polsce: w Holm Construction Ltd. Sp. z o.o. i stoczni Marine Projects Ltd., i przeholowane na barce do stoczni RMC na początku sierpnia 2020 roku.
AL, rel (Tallink)
Fot.: Rauma Marine Constructions