Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) informuje o postępach w budowie promu ro-pax, na który podpisała ogłoszoną w sierpniu tego roku 10-letnią umowę czarterową z włoskim armatorem.
Konstrukcja kadłuba promu budowanego dla PŻB SA (Polferries) we włoskiej stoczni Visentini składa się ze 120 bloków konstrukcyjnych. 112 bloków jest w pełni ukończonych, z czego 107 jest już zainstalowanych w docelowym miejscu tej budowy.
Obecnie powstają dwa ostatnie bloki przeznaczone do montażu na pokładzie 5. oraz sześć bloków, mających tworzyć komin promu. Trwają ostatnie prace nad konstrukcją kadłuba nowego statku.
Wewnątrz jednostki trwają prace instalacyjne w kabinach pasażerskich oraz montowane jest wyposażenie maszynowni. Na promie są już zainstalowane oba silniki główne wraz z przekładniami, linia wałów pośrednich, a także obie prądnice wałowe.
Jednostkę doposażono także w dwa z czterech zespołów prądotwórczych, a w części dziobowej zainstalowano dwa stery strumieniowe. Na obu burtach zakończono prace nad montażem separatorów paliwa oraz oleju, a także nad systemami pompowymi paliwa. Zainstalowano kocioł parowy i skrzynię cieplną.
Na promie znajduje się już system oczyszczania wód balastowych i system oczyszczania ścieków, ścieków kuchennych i system toalet próżniowych. O bezpieczeństwo przeciwpożarowe zadba system mgły wodnej Hi-Fog. Zamontowano także stacje klimatyzacyjne oraz zespoły sprężarkowe do klimatyzacji.
Prace postępują zgodnie z harmonogramem, nie ma opóźnień w budowie jednostki. Wodowanie kadłuba nowego promu dla Polferries zaplanowano na wczesną wiosnę 2023 roku.
Planowany termin przekazania promu polskiemu operatorowi, to druga połowa 2024 roku.
Prom pomieści maksymalnie 920 pasażerów, którzy będą mieli do dyspozycji m.in. 230 kabin. Załogę statku stanowić będzie 61 osób. Statek o długości całkowitej 216,20 m, szerokości 28,2 m i zanurzeniu 7,00 m oferować będzie linię ładunkową ro-ro około 3000 m.
Moc napędu głównego dwuśrubowego statku z dwoma silnikami głównymi wyniesie 23 160 kW i pozwoli promowi osiągać prędkośc eksploatacyjną 23 węzłów. Statek wyposażony będzie w dwa dziobowe stery strumieniowe o mocy 1800 kW - każdy.
Jest to statek o stoczniowym numerze budowy C237, którego budowę rozpoczęto, jako tzw. spekulacyjną, czyli bez zamówienia, "na własne konto" stoczni. Statek będzie czarterowany przez PŻB od włoskiego armatora - spółki zależnej stoczni Cantiere Navale Visentini.
Czytaj także:
Co ciekawe statek, który trafi do PŻB ma stoczniowy nr budowy niższy, niż statek, który został już przekazany armatorowi - A Galeotta zbudowany dla Corsica Linea (stoczniowy nr budowy 238 / nr IMO 9891749). Prom PŻB będzie zewnętrznie, co do bryły architektonicznej, bardzo podobny, niemal bliźniaczy z promem dla Corsica Linea, ale statek czarterowany przez polskiego armatora będzie o ok. 10 m dłuższy niż A Galeotta.
Polferries (PŻB) to polski armator promowy, oferujący usługi przewozowe od 1976 roku. Flotę stanowi 5 promów, łączących codziennie Polskę ze Skandynawią na trasach Gdańsk-Nynashamn oraz Świnoujście-Ystad. Co roku pokłady promów Polferries zapełniają się setkami tysięcy pasażerów. Firma oferuje przewóz osób, samochodów ciężarowych i osobowych, organizację konferencji i eventów firmowych na morzu, posiada też ofertę rejsów turystycznych.
rel (PŻB); Piotr B. Stareńczak (PortalMorski.pl)
Fot.: PŻB / Visentini; Rys.: Visentini
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.