Pływający pod banderą Singapuru tankowiec Affinity V utknął w środę wieczorem na wąskim odcinku Kanału Sueskiego blokując ten strategiczny szlak wodny. Po kilku godzinach holownikom udało się go uwolnić z mielizny i ustawić we właściwej pozycji - poinformował zarząd Kanału.
Jak poinformował przedstawiciel zarządu, uszkodzenie systemu sterowania spowodowało, że tankowiec uderzył w brzeg kanału i stanął w poprzek blokując drogę innym jednostkom.
Jednak wysłanym do akcji pięciu holownikom udało się ściągnąć statek z mielizny i ustawić go w prawidłowej pozycji. Po pięciu godzinach żeglugę na kanale wznowiono.
Affinity V (nr IMO 9645401; rok budowy 2016; GT 62 826; nośność 114 070 t) jest zbiornikowcem naftowym klasy aframax. Statek należy do armatora Transpetrol Ltd z Bermudów (z kapitałem belgijskim), armatorem zarządzającym statku jest Transpetrol Maritime Services z Belgii, a zarządem komercyjnym statku, jako operator, zajmuje się pool żeglugowy Navig8 V8 Pool z Singapuru; z kolei za zarząd techniczny tankowca odpowiada Transpetrol TM AS z Norwegii.
Nie był to pierwszy tego rodzaju przypadek. W marcu 2021 r. pływający pod banderą Panamy wielki kontenerowiec Ever Given blokował kanał przez 6 dni. We wrześniu 2021 r. na krótko zablokował kanał masowiec Coral Crystal. Podobne wypadki zdarzały się wielokrotnie także przed wspomnianymi dwoma.
Kanał Sueski oddzielający Afrykę od Półwyspu Synaj jest jedną z najważniejszych dróg wodnych świata. Przepływa tędy ok. 10 proc. towarów transportowanych na świecie drogą morską.
Fot.: Suez Canal Authority
3/ VIDEO UPDATE: #AFFINITYV is freed! She got grounded, freed, maybe-grounded again, and now very gingerly under tow southbound in the #SuezCanal. Cause unclear. But I've narrated an animation of the initial incident. pic.twitter.com/tM9Mc2FZzB
— John Scott-Railton (@jsrailton) September 1, 2022