Żegluga

W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. zamówiono rekordową liczbę ponad 100 nowych statków do przewozu skroplonego metanu, przekraczając zarazem wszelkie dotychczasowe rekordy roczne zamówień na tego typu statki.

Baza danych Shipping Intelligence Network (SIN) firmy Clarksons (wiodący makler okrętowy - shipbroker z silnym oddziałem analityczno-konsultingowym) odnotowuje, że w tym okresie zakontraktowano co najmniej 91 statków.Jednak według świeżych danych Fearnley LNG, kolejne 15 gazowców LNG zostało zakontraktowanych w ramach ogromnego projektu QatarEnergy, dzięki czemu łączna liczba statków zamówionych w pierwszej połowie tego roku wynosi co najmniej 106.

Nigdy w rok tyle, co teraz w pół roku

Liczba ta przewyższa wszystkie dotychczasowe roczne zamówienia na budowę statków LNG.
SIN wymienia rok 2021 jako uprzednio rekordowy z 86 zamówionymi gazowcami LNG, następnie 2004 z 71 zamówieniami złożonymi na gazowce LNG i 2014 z 70.

Większość zamówień w 2022 r. przypadła na drugi kwartał. Serwis informacyjny TradeWinds odnotował w pierwszych trzech miesiącach tego roku 30 zakontraktowanych nowych metanowców.

Kto buduje gazowce?

Z kontraktów zgłoszonych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy lwią część zgarnęła wielka trójka południowokoreańskich stoczni - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Hyundai Heavy Industries i Samsung Heavy Industries.

Jednak główny chiński budowniczy statków LNG, Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group), zdobył w ciągu zaledwie sześciu miesięcy aż 19 zamówień na gazowce LNG. Stocznia ta była również jedyną jak dotąd na świecie, która podpisała kontrakt na budowę nowego statku LNG z tak odległym terminem dostawy - w 2027 r.

Nowicjusze sektora stoczniowego i największy zamawiający

W Chinach dwie nowe stocznie weszły do sektora budowy dużych metanowców: Jiangnan Shipyard pozyskała zamówienia na pięć statków dla Adnoc Logistics & Services, a Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC) zdobyła dwa rodzime zamówienia - od China Merchants Energy Shipping. DSIC prowadzi również rozmowy z zagranicznymi armatorami w sprawie pierwszych zamówień eksportowych na gazowce LNG.

Firma z państwa będącego jednym z największych eksporterów LNG - QatarEnergy - ożywiła działalność w II kwartale 2022 roku, po tym jak w 2020 roku w czterech stoczniach zarezerwowała do 151 slotów produkcyjnych (zdolności produkcyjnych na konkretne statki z określonymi terminami przekazania) na metanowce.

Po złożeniu ostatnich zamówień w HHI, katarski gigant podpisał z pięcioma armatorami umowy na 39 nowych statków do przewozu LNG. JP Morgan przypadło 12 z nich, a Knutsen OAS Shipping - 10. Chodzi o statki zamawiane przez tych armatorów pod umowy czarterowe z katarskim gigantem.

QatarEnergy zadeklarował planowaną rezerwację slotów stoczniowych na budowę kolejnych 18 gazowców, ale nie przypisał jeszcze armatorów do tych zapotrzebowani na statki.

Nie ma na razie żadnych sygnałów wskazujących na możliwość powrotu stoczni europejskich do budowy dużych gazowców LNG. Ostatnimi krajami, w których - w Europie - budowano duże gazowce były Finlandia, Francja i Hiszpania. Wcześniej w Europie duże gazowce LNG (ówcześnie - rzędu 125 000 m³ ładowności) powstawały w stoczniach Niemiec i Szwecji.

Za ile metanowiec?

Ceny nowo-budowanych gazowców LNG rosły przez całe półrocze. Dane SIN firmy Clarksons pokazują cenę za gazowiec LNG o ładowności 174 000 m³ (akurat dokładnie takiej wielkości, jak zamówione pod czarter PGNiG przez armatorów z Norwegii i Grecji) zamawiany w pierwszym tygodniu stycznia 2022 r. na poziomie 211 mln USD, podczas gdy najnowsza, czerwcowa wycena takiego statku to już 231 mln USD.

Capital Gas przekroczył jednak tę wartość już w czerwcu 2022, płacąc po 240 mln USD za parę statków z dostawą na początku 2026 r. zakontraktowanych w Hyundai Samho Heavy Industries.

Rok 2021 również stał pod znakiem wzrostu cen gazowców - koszt nowo-budowanego statku do przewozu LNG skoczył z około 185 mln USD na początku roku 2021 do 210 mln USD i więcej w grudniu. Według innego źródła w grudniu 2021 roku stocznie proponowały ceny w okolicach 220 mln USD za nowe statki do przewozu LNG o standardowej specyfikacji, przy czym dodatkowe funkcje i opcje wyposażenia przesuwały ceny w okolice poziomu 225 mln USD za statek.

Ceny gazowców zamówionych pod czarter PGNiG

Przypomnijmy jeszcze, jak w komentarzach rynkowych szacowano ceny gazowców LNG zamawianych pod czarter PGNiG na początku kwietnia 2022 roku, kiedy to ujawniono umowę czarterową na kolejne cztery gazowce zawartą na okres 10 lat między Knutsen OAS Shipping oraz greckim armatorem Maran Gas i PGNiG. Serwis informacyjny TradeWinds News sugerował wtedy, że Knutsen zapłaci za dwa nowo-zamówione statki, pod czarter PGNiG, więcej niż za wcześniejsze w ostatnich dwóch latach.

Na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku (znana wcześniej jako Hyundai Heavy Industries) grupa stoczniowa Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co., Ltd. (KSOE) ogłosiła o pozyskaniu zamówienia (bez ujawnienia nazwy zleceniodawcy, wskazując jedynie, że pochodzi z Europy) na budowę dwóch gazowców LNG o łącznej wartości 545,8 mld KRW (449 mln USD), co oznacza cenę za jeden statek w wysokości 224,5 mln USD. Z zamówieniem tym powiązano norweską firmę Knutsen OAS Shipping. Te dwa nowo zamówione gazowce stocznia KSOE Hyundai Samho Heavy Industries ma dostarczyć do pierwszej połowy 2025 roku.

TradeWinds News, przywoływał - dla porównania - umowy czarterowe podpisane między Knutsen OAS Shipping i PGNiG na "ich" pierwsze dwa statki, które Knutsen zamówił w Korei (z dostawą przewidzianą w 2023 roku) pod koniec października 2020 roku przy cenie 187,5 mln USD każdy. Różnica cen pomiędzy pierwszą parą statków zamówionych przez Knutsena pod czarter PGNiG a kolejną dwójką przekłada się zatem, według szacunków rynkowych, na wzrost cen o 20 procent.

Nowa klasa wielkościowa gazowców - większe od "konwencjonalnych", mniejsze od Q-Flexów…

W pierwszej połowie 2022 r. amerykański producent i eksporter Venture Global LNG podążył za przykładem greckiego armatora Dynagas poszerzając portfel zamówień o jednostki nowej na rynku klasy wielkościowej z ładownością 200 tys. metrów sześciennych. Venture Global zakontraktował trzy statki w DSME, a Dynagas kolejne trzy w HHI, zwiększając liczbę zamówionych statków o pojemności 200 000 m³ do 12.

Z kolei, jeśi chodzi o małe gazowce (small-scale LNG), to zamówiono ich dotąd w tym roku mniej, niż w poprzednich kilku latach. Seaspan Corp podpisał ostatecznie umowę na dwa statki o pojemności 7600 m³ w Chinach. Jednak rozmowy sygnały z rynku sugerują, że w spodziewać się należy wkrótce kolejnych zamówień na gazowce small-scale LNG i statki bunkrowe LNG.

Piotr B. Stareńczak, z mediów

Fot.: Nakilat 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter