Żegluga

Do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu przypłynął zbiornikowiec z ładunkiem ponad 65 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. To pierwsza dostawa zrealizowana statkiem wyczarterowanym przez GK PGNiG, a zarazem pierwszy ładunek, jaki Grupa odebrała od amerykańskiego Venture Global LNG, z którym ma podpisane wieloletnie umowy na zakup skroplonego gazu ziemnego.

"Po raz pierwszy ładunek LNG został dostarczony statkiem wyczarterowanym przez PGNiG, co otwiera nowy etap w działalności Grupy. Do tej pory kupowaliśmy tylko ładunki LNG, które miały zapewniony transport. Teraz kupujemy gaz również bezpośrednio z terminali skraplających. To zdecydowanie poszerza nasze możliwości pozyskania LNG. Własna flota daje nam dostęp do rynku kontraktów free-on-board, a więc takich, w których to kupujący odpowiada za odbiór i transport LNG od producenta" - podkreśliła Iwona Waksmundzka-Olejniczak, prezes zarządu PGNiG SA. "Ostatni rok na europejskim rynku gazu dobitnie pokazał, jak istotne znaczenie ma dostęp do zdywersyfikowanych i wiarygodnych źródeł pozyskania gazu. LNG taki dostęp oferuje, stąd ogromny wzrost zainteresowania skroplonym gazem ziemnym wśród europejskich firm. Działając z wyprzedzeniem, PGNiG zawczasu zapewniło sobie solidny przyczółek na rynku LNG, dlatego teraz możemy efektywnie wykorzystać nasze kompetencje i możliwości dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego naszych odbiorców" - dodała.

Tankowiec Maran Gas Apolonia przywiózł ponad 65 tys. ton LNG, co odpowiada ponad 90 mln m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji. Ładunek został odebrany w terminalu skraplającym Calcasieu Pass w Luizjanie, należącym do amerykańskiej spółki Venture Global LNG. Od przyszłego roku PGNiG zacznie odbierać z tego terminalu 1,5 mln ton LNG (2 mld m sześc. gazu ziemnego, po regazyfikacji) rocznie w ramach kontraktu długoterminowego. PGNiG posiada również umowę długoterminową z Venture Global, która zakłada odbiór 4 mln ton (ok. 5,3 mld m sześc. gazu ziemnego, po regazyfikacji) z terminalu skraplającego Plaquemines w Luizjanie.

"Cieszymy się, że razem z PGNiG, które jest naszym największym klientem, możemy wspólnie świętować wydarzenie, które ma historyczny wymiar dla obu naszych spółek" - powiedział Mike Sabel, prezes zarządu Venture Global LNG. "Dzięki odważnej i dalekowzrocznej strategii w zakresie dywersyfikacji zaopatrzenia w gaz, polskie bezpieczeństwo energetyczne oparte jest dziś na mocnych fundamentach. Jesteśmy dumni z wkładu, jaki Venture Global może wnieść w realizację tego planu. Już wkrótce, w ramach wieloletnich umów z PGNiG nasza firma będzie dostarczać LNG, które pozwoli zaspokoić istotną część zapotrzebowania polskich odbiorców na paliwo gazowe. Dzięki temu, że kontrakty te zostały oparte na formule free-on-board, PGNiG będzie nie tylko odbiorcą, ale także regionalnym liderem w dostawach i handlu LNG" - uzupełnił.

Formuła free-on-board obowiązuje w obu kontraktach PGNiG z Venture Global LNG. To między innymi z myślą o ich realizacji Grupa Kapitałowa PGNiG podpisała umowy na czarter tankowców do przewozu LNG. Osiem jednostek o pojemności 174 tys. ton skroplonego gazu ziemnego każda, zostanie zbudowanych na potrzeby Grupy. Pierwsze dwie wejdą do użytku w przyszłym roku, kolejne dwie - w 2024 r. a cztery pozostałe - w 2025 roku.

W związku z intensyfikacją importu LNG, Grupa zdecydowała się również wyczarterować trzy jednostki już w tym roku, z czego dwie jeszcze w pierwszym półroczu. Jednym z nich jest Maran Gas Apollonia, którego armatorem jest Maran Gas Maritime - spółka należąca do koncernu Angelicoussis Group.
Maran Gas Maritimie będzie również armatorem dwóch z ośmiu gazowców budowanych dla PGNiG.

"Maran Gas jest zaszczycony, że może współpracować z PGNiG przy realizacji pierwszej dostawy w formule FOB. Niedawno nasze firmy zawarły długoterminowe umowy czarteru dwóch tankowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego, co przyczyni się do realizacji polskich aspiracji w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu i wzmocnienia łańcucha dostaw LNG. W związku z przyspieszonym wzrostem aktywności handlowej w świecie, który jest znacznie bardziej podzielony niż jeszcze kilka miesięcy temu, i w obliczu rosnących wyzwań środowiskowych, takie partnerstwo dwóch silnych europejskich firm jest bardziej istotne niż kiedykolwiek" - zaznaczył Sveinung J. S. Stohle, wiceprezes Angelicoussis Group. "Misją Maran Gas jest świadczenie światowej klasy usług żeglugowych w sposób bezpieczny, niezawodny i zrównoważony, przy jednoczesnym uwzględnieniu transformacji energetycznej. Robimy to rzetelnie, koncentrując się na efektywnym i terminowym dostarczaniu ładunków, zgodnie z oczekiwaniami naszych klientów. Co nie mniej ważne, w Maran Gas dbamy o długoterminowe relacje z naszymi partnerami. Dlatego cieszymy się, że będziemy kluczowym przewoźnikiem dla długoterminowych dostaw LNG dla PGNiG na rynek polski" - powiedział Sveinung J. S. Stohle.

LNG dostarczone przez Maran Gas Apollonia to już 17 dostawa LNG odebrana przez PGNiG w terminalu w Świnoujściu w 2022 roku i 165 od początku działania instalacji. Dzięki rozbudowie, gazoport należący do Gaz-System SA dysponuje od tego roku mocą regazyfikacyjną 6,2 mld m sześc. gazu rocznie w porównaniu z 5 mld m sześc. w poprzednich latach. Dzięki kolejnym inwestycjom możliwości regazyfikacyjne terminalu wzrosną w 2024 r. do 8,3 mld m sześc. gazu rocznie. PGNiG zarezerwowało 100 proc. mocy regazyfikacyjnych instalacji.

6 maja Grupa PGNiG odebrała pierwszą dostawę LNG poza granicami Polski, która została dostarczona do terminalu LNG w Kłajpedzie na Litwie. Większość dostarczonego tam gazu została przesłana do Polski nowo otwartym gazociągiem Polska-Litwa, a cześć została zaoferowana na rynek państw bałtyckich.

Venture Global jest długoterminowym, konkurencyjnym cenowo dostawcą amerykańskiego LNG, produkowanego z gazu ziemnego pochodzącego z bogatych północnoamerykańskich złóż tego paliwa. Pierwszy zakład Venture Global, Calcasieu Pass, rozpoczął produkcję LNG w styczniu 2022 roku. Spółka buduje lub rozwija dodatkowe moce skraplające w Luizjanie które pozwolą na produkcję 60 mln ton LNG rocznie. W każdym ze swoich zakładów firma rozwija technologię wychwytywania i sekwestracji dwutlenku węgla (CCS).

Armator Maran Gas Apollonia - grupa Angelicoussis, założona w 1947 r., jest dziś jednym z największych, nienotowanych publicznie armatorów na świecie. Grupa posiada 163 statki, m.in, masowce, tankowce i gazowce, z czego 13 jest w budowie. Jako firma niepubliczna, grupa jest w stanie zatrzymywać znaczą część zysków i elastycznie alokować kapitał. Maran Gas Maritime zostało założone w 2003 roku jako jednostka biznesowa Grupy Angelicoussis odpowiadająca za kompleksową obsługę techniczną, operacyjną i handlową gazowców. W ciągu 19 lat firma zgromadziła bogate doświadczenie, które umożliwiło jej oferowanie wiodących w branży usług i dynamiczny rozwój poprzez długoterminowe partnerstwo z czołowymi firmami w branży.

Maran Gas Apollonia - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9633422
państwo bandery - Grecja
armator, operator, zarząd techniczny - Maran Gas Maritime Inc., Grecja
armator zarejestrowany - Ilida Shipping Co Ltd, Liberia
stocznia - Hyundai Samho Heavy Industries, Korea Południowa
stoczniowy nr budowy - S624
rok budowy - 2014
długość całkowita - 289,00 m
długość między pionami - 275,00 m
szerokość maksymalna - 45,63 m
szerokość konstrukcyjna - 45,60 m
zanurzenie - 12,50 m
wysokość boczna - 26,00 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 54,53 m
nośność - 90 434 t
wyporność - 124 137 t
masa statku pustego - 33 703 t
zmiana zanurzenia - 108,6 t / cm
tonaż pojemnościowy brutto - 105 773
tonaż pojemnościowy netto - 33 854
pojemność ładunkowa - 158 633 m³
pojemność zbiorników balastowych - 53 432 m³
pompy ładunkowe - 8 × 1900 m³/h
zbiorniki ładunkowe - 4 × membranowe, ze stali nierdzewnej, systemu GTT MkIII Flex Design, z wykładziną z pianki poliuretanowej, pryzmatyczne,
napęd główny - jednośrubowy, dwa silniki elektryczne napędu głównego - cztery zespoły prądotwórcze z silnikami wysokoprężnymi i prądnicami 2 × 11 400 kW + 2 × 7600 kW napędzające dwa silniki elektryczne i pojedynczą śrubę o stałym skoku
moc napędu głównego - MCR 38 000 kW (51 664 KM), CSR 32 300 kW (43 916 KM)
prędkość maksymalna - 20,30 węzła
prędkość eksploatacyjna - 18,00 węzłów
dobowe łączne zużycie paliwa przy prędkości 18 węzłów - 133,10 t
silnik napędu głównego - 2 × Wartsila 12V50DF, 4-suwowe, w układzie V, 12-cylindrowe, 500 × 580 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 11 400 kW (15 499 KM) + 2 × Wartsila 8L50DF, 4-suwowe, rzędowe, 8-cylindrowe, 500 × 580 mm (średnica cylindra × skok tłoka), MCR 7600 kW (10 333 KM)
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 2000 kW (2719 KM)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter