Według armatora jednostki - Korea Line oraz stoczni, która go zbudowała - Hyundai Mipo Dockyard z Ulsan, ich nowy statek, K. Lotus, jest największą w świecie bunkierką LNG.
K. Lotus to zbiornikowiec bunkrowy LNG o pojemności ładunkowej 18 000 m³ (świeże doniesienia medialne) lub 17 640 m³ (według IHS Markit). Został przekazany armatorowi Korea Line 16 marca br.
K. Lotus faktycznie jest największą bunkierką LNG pod względem tonażu pojemnościowego brutto (18 723). Kolejny statek tego typu w rankingu pojemności brutto to wprowadzony do eksploatacji w grudniu 2021 roku Hai Gang Wei Lai (18 664). K. Lotus (12 500 t) ustępuje jednak temu ostatniemu pod względem nośności (13 136 t).
K. Lotus nie jest największy wśród zbiornikowców bunkrowych LNG także pod względem pojemności ładunkowej. Według różnych źródeł ma on zbiorniki ładunkowe o pojemności 17 640 lub 18 000 m³.
Większą ładownością skroplonego gazu legitymują sie trzy statki w eksploatacji - Hai Gang Wei Lai, Gas Vitality i Gas Agility (odpowiednio 19 600, 18 297 i 18 228 m³) oraz jeden w budowie (już zwodowany) Avenir Achievement (19 600 m³).
Statek mierzy 166 m długości, 24,4 m szerokości i 12,9 m wysokości bocznej. Wyposażony jest w system ładunkowy z grupy Wärtsilä. Posiada cylindryczny kriogerniczny zbiornik LNG do przewozu ładunku w temperaturze minus 163 stopni.
Gaz odparowany z ładunku może być używany do zasilania napędu statku. Gazowiec posiada także instalację skraplającą, dzięki której odparowany ładunek, po skropleniu, może trafić z powrotem do zbiorników ładunkowych.
Statek wyposażono w "nalewak" (ramię załadunkowe) do podawania LNG na bunkrowane statki.
Statek będzie czarterowany przez koncern Shell. Od przyszłego miesiąca bunkierka LNG K. Lotus ma być eksploatowana w Europie, w oparciu o bazę w Rotterdamie.
Od momentu, gdy Hyundai Mipo Dockyard przekazała do eksploatacji swój pierwszy zbiornikowiec bunkrowy LNG o ładowności 7500 m³ w roku 2018, stocznia ta pozyskała zamówienia na pięć kolejnych statków tego typu - najwięcej spośród stoczni południowo-koreańskich, jak utrzymuje sama Hyundai Mipo Dockyard.
PBS; rel
K. Lotus - charaktetystyka podstawowa:
nr IMO - 9901362
armator (właściciel), operator, armator zarządzający - Korea Line Corp, Korea Płd.
stocznia - Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd, Ulsan, Korea Płd.
przekazanie przez stocznie - 04.03.2022
wodowanie - 05.07.2021
położenie stępki - 29.04.2021
początek budowy - 29.12.2020
zamówienie - 19.11.2019
długość całkowita - 166,00 m
długość między pionami - 157,20 m
szerokość maksymalna - 24,50 m
szerokość konstrukcyjna - 24,40 m
zanurzenie - 6,80 m
wysokość boczna - 12,90 m
tonaż pojemnościowy brutto - 18 723
tonaż pojemnościowy netto - 5700
nośność - 12 500 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 13 077
pojemność ładunkowa - 17 640 m³
napęd - dwa elektryczne pędniki azymutalne
łączna moc napędu głównego - MCR 11 520 kW (15 664 KM)
prędkość eksploatacyjna - 14,00 węzłów
ster strumieniowy dziobowy - × 1