Żegluga

Na koniec 2021 roku osiągnęliśmy 86 proc. realizacji pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - podsumował zaawansowanie prac przy przekopie przez Mierzeję Wiślaną inwestor, Urząd Morski w Gdyni.

Powstały dwa mosty obrotowe, na falochronach zakończono pogrążanie ścianek szczelnych, a w śluzie zrealizowano większość prac żelbetowych i zamontowano dwie bramy - tak Urząd Morski w Gdyni podsumował miniony rok, opisując zaawansowanie prac przy budowie nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną.

W przesłanej w środę informacji prasowej inwestor wskazał, że w 2021 roku na budowie przekopu między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym prowadzone były także prace m.in. przy budowie sztucznej wyspy, kanału żeglugowego czy budynku Kapitanatu Nowy Świat. W prace te zaangażowanych było ponad 2,8 tys. osób.

"Pomimo kolejnego roku pandemii inwestycje infrastrukturalne nie spowalniają. Dotyczy to również budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Inwestycja jest mocno zaawansowana, wszystkie jej części są lub w najbliższym czasie będą realizowane, tak aby ten długo oczekiwany szlak wodny zafunkcjonował w pełni w 2023 roku" - podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w informacji.

"Na koniec 2021 roku osiągnęliśmy 86 proc. realizacji pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" - przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski. "Trwają również prace przy części drugiej, gdzie wykonawca, firma Budimex SA, kontynuuje prace zbrojarskie na podporze mostu w Nowakowie, roboty kafarowe związane z obudową brzegów na pięciu odcinkach rzeki Elbląg oraz prace instalacyjne i drogowe" - dodał, zaznaczając, że na chwilę obecną zaawansowanie na drugiej części zadania to 11,5 proc.

W połowie listopada pozytywnie dla Urzędu Morskiego w Gdyni zakończyło się również postępowanie odwoławcze od decyzji w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji w ramach drugiej części. Dyrektor wyjaśnił, że na trzecią część zadania, a mianowicie pogłębianie toru wodnego na odcinku 10,2 km na Zalewie Wiślanym, trwa obecnie postępowanie przetargowe. "Dokonaliśmy już otwarcia ofert, teraz są one analizowane przez komisję przetargową" - podkreślił Piotrzkowski.

Jak podał Urząd Morski w Gdyni, dzięki budowie kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja rozpoczęła się w październiku 2019 r. i jej pierwszy etap zakończy się w bieżącym, 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą pierwszej części inwestycji - konsorcjum NDI/Besix.

"Zakres prac obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki i Zalewu, a także nowy układ drogowy z obrotowymi mostami, które umożliwią przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, oraz budowę sztucznej wyspy" - wylicza dyrektor projektu z konsorcjum NDI / Besix Jacek Szymański, cytowany w informacji Urzędu Morskiego w Gdyni. "Dotąd prace odbywały się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Mamy nadzieję, że dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym oraz wysokiemu zaangażowaniu wszystkich pracowników nadal uda się utrzymać takie tempo robót" - dodał Szymański.

Dotychczas pogrążono około 98 proc. wszystkich ścianek szczelnych, czyli 17,5 km. Zrealizowano też 96 proc. zakresu prac ziemnych do poziomu "0", 59 proc. robót czerpalnych z zakresu kanału żeglugowego (czyli prawie 574,5 tys. m sześc.) oraz 52 proc. z zakresu toru wodnego (ponad 413,1 tys. m sześc.). Wykonano też wszystkie mikropale - przekazał dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Dostarczono już także ponad 519 tys. ton kamienia, co daje 94 proc. założonej ilości. Wyprodukowano 97 proc., czyli około 9,9 tys. sztuk prefabrykatów betonowych "x-block plus", dzięki którym zmniejsza się ilość betonu na falochronach, skraca się czas montażu i zwiększa odporność na zmiany klimatyczne - zaznaczył Szymański.

Inwestor przypomniał, że tego typu prefabrykaty po raz pierwszy zastosowano na zaporze wodnej Afsluitdijk - Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Przekop Mierzei jest więc drugą budową w Europie i na świecie, gdzie się je wykorzystuje.

Przekazał też, że o wyjątkowości inwestycji świadczą też m.in. mosty obrotowe - jedne z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Most obrotowy w Nowakowie, którego budowę już rozpoczęto w ramach drugiej części inwestycji, będzie składał się z przęseł o łącznej rozpiętości 103 m.

Łączna długość jednego z dwóch mostów na Mierzei Wiślanej (etap pierwszy) to ponad 60 m, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton. Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość. Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetrów i wyważone co do kilogramów. Oba mosty - północny i południowy - mają już pozwolenie na użytkowanie. Od czerwca ubiegłego roku ruch odbywał się po moście południowym; obecnie kierowcy korzystają z mostu północnego.

Urząd Morski w Gdyni przekazał, że postęp prac jest widoczny również m.in. w rejonie śluzy i kanału żeglugowego, czyli w miejscach newralgicznych dla inwestycji. Śluza zapewnia bowiem bezpieczną żeglugę w warunkach zmiennych stanów wody po obu stronach Mierzei Wiślanej.

"W śluzie zrealizowano większość prac żelbetowych. Zamontowano dwie bramy w kieszeni południowej. W całości zrealizowano dostawy dla zamknięć bram północnych. Prowadzone są prace związane z budową bloków napędowych - południowego i północnego. Poza tym testowana jest brama południowa" - podkreślił Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni cytowany w informacji.

Łącznie w ramach budowy śluzy powstaną cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów - 33,56 ton.

Prace w ramach pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską mają się zakończyć jeszcze w tym roku, a cała inwestycja w 2023 roku - wskazał inwestor. 

Agnieszka Libudzka 

Fot.: Urząd Morski w Gdyni 

Budowa kanału żeglugowego ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego ze śluzą przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego ze śluzą przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter