W piątek 12 listopada 2021 r. około godziny 07:30, w odległości około 40 mil morskich (70 km) na południowy wschód od wysp Hyères doszło do zderzenia nieokreślonego z nazwy 10-metrowego jachtu pod polską banderą z lotniskowcem Charles de Gaulle. Skutki kolizji są jedynie natury materialnej - uszkodzona została żaglówka, natomiast nie odnotowano żadnych obrażeń osób na jednostkach biorących udział w całym zdarzeniu.
Nawigatorzy na 260-metrowej długości Charles de Gaulle, podczas rejsu szkoleniowego lotniskowca w rejonie Tulonu, z opóźnieniem (w ostatniej chwili - w bardzo małej odległości) zauważyli, krótko przed godziną 07:30, dziesięciometrowy jacht (pływający pod polską banderą).
Pomimo manewru awaryjnego lotniskowca mającego na celu ominięcie żaglówki i w wyniku braku jakiejkolwiek reakcji ze strony małej jednostki żaglowej, około godziny 07:30 doszło do jej zderzenia z kadłubem okrętu Charles de Gaulle.
Natychmiast podjęto szereg działań mających na celu pomoc poszkodowanym znajdującym się na jachcie: nawiązano kontakt radiowy ze skipperem, a z Charles de Gaulle zwodowano łodzie z wysłaną na jacht ekipą ratunkową.
Działania te pozwoliły na potwierdzenie:
- obecności na pokładzie tylko jednej osoby, skippera, który nie odniósł żadnych obrażeń;
- integralności kadłuba jachtu, którego uszkodzenia ograniczyły się zasadniczo do utraty masztu w trakcie kolizji.
Załogi dwóch łodzi zwodowanych z lotniskowca zabezpieczyły jacht i przygotowały go do holowania w dość trudnych warunkach pogodowych (stan morza 4, wiatr 25 węzłów).
Równolegle Śródziemnomorskie Centrum Operacyjne (centre des opérations de la Méditerranée - COM), w strukturze Śródziemnomorskiej Prefektury Morskiej (préfecture maritime de la Méditerranée) w Tulonie, zarządziło zadysponowanie i skierowanie w kierunku pozcycji jachtu wyczarterowanego holownika offshore (AHTS) VN Rebel, w celu zorganizowania holowania jachtu do portu Hyères.
Operacja pomocy została przeprowadzona we współpracy z regionalnym centrum nadzoru operacyjnego i ratownictwa (centre régional opérationnel de surveillance et de sauvetage - CROSS) dla Morza Śródziemnego, za zgodą właściciela jachtu, a jej celem było sprowadzenie jachtu do portu, w którym armator mógłby się uporać z uszkodzeniami swojej jednostki.
Samo holowanie jachtu rozpoczęło się około godziny 11:00, a zakończyło przybyciem do portu w Hyères - około godziny 18:00.
Jak stwierdzono w oficjalnym komunikacie prefektury śródziemnomorskiej kolizja "nie podważa" czy też "nie wpływa na działalność szkoleniową lotniskowca Charles de Gaulle".
Wdrożono tzw. "dochodzenie techniczne", jak to ma zwykle po zdarzeniach morskich z udziałem okrętu marynarki francuskiej.
Charles de Gaulle to okręt flagowy francuskiej marynarki (Marine Nationale), wprowadzony do służby w 2001 roku. Lotniskowiec z napędem nuklearnyn charakteryzuje się wypornością pełną 42 500 ton, długością całkowitą 261,50 m, szerokością całkowitą 64,36 m, szerokością na wodnicy pływania 31,5 m i zanurzeniem 9,43 m.
Prefekt Morski - szef prefektury morskiej - podlega bezpośrednio premierowi. Reprezentuje on również każdego z ministrów posiadających kompetencje w sprawach morza / na morzu. Do działania prefekt morski dysponuje zespołem międzyresortowym złożonym z przedstawicieli różnych administracji i służb (marynarka wojenna, służby celne, ministerstwo ds. morza, żandarmeria) oraz, dzięki funkcji dowódcy strefy morskiej, którą również sprawuje, znacznącymi strukturami operacyjnymi i środkami.
PBS, rel (Préfecture Maritime de la Méditerranée)
Fot.: Préfecture Maritime de la Méditerranée
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.