Wärtsilä zainstaluje na kontenerowcu Maerska technologię "smarowania powietrzem", polegającą na umieszczeniu w podwodnej części kadłuba, sztucznie wytwarzanej warstwy pęcherzyków powietrza. Ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
Fiński koncern Wärtsilä, we współpracy Silverstream Technologies z Wielkiej Brytanii, zainstaluje na próbę opatentowany system "smarowania powietrzem" Silverstream® System na kontenerowcu należącym do A.P. Moller - Maersk, największego na świecie operatora kontenerowców. Próba ta ma zbadać możliwości poprawy ogólnej wydajności statku, koncentrując się na zmniejszeniu zużycia paliwa i związanych z tym poziomów emisji.
W programie szczególny nacisk zostanie położony na potencjalne zastosowanie systemu na statkach Maerska napędzanych metanolem. Zamówienie zostało złożone przez firmę Maersk w maju 2021 roku.
System "smarowania powietrzem" Silverstream tworzy w podwodnej części kadłuba „dywan” z mikropęcherzyków powietrza, które pokrywają całe dno statku, skutecznie zmniejszając opór pomiędzy kadłubem a wodą. Technologia ta działa we wszystkich warunkach morskich, nie jest zależna od pogody.
System Wärtsilä i Silverstream zostanie dostarczony w drugim kwartale 2022 roku.
Warto dodać, że w sierpniu br. do brazylijskiego terminalu Ponta da Madeira w São Luís wpłynął pierwszy na świecie rudowiec o ładowności 325 tys. ton wyposażony w tę samą technologię, dostarczoną także przez Silverstream Technologies.
System tej właśnie firmy zastosowany zostanie najprawdopodobniej także na gazowcach czarterowanych od norweskiego armatora Knutsen OAS przez PGNiG.
AL, rel (Wärtsilä)