Najnowszy raport na temat zatrudnienia marynarzy (Seafarer Workforce Report) ostrzega, że branża musi znacznie zwiększyć poziom szkoleń i rekrutacji, jeśli chce uniknąć poważnego niedoboru całkowitej podaży oficerów do 2026 roku.
Raport przygotowały Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa (Baltic and International Maritime Council – BIMCO) oraz Międzynarodowa Izba Żeglugi (International Chamber of Shipping – ICS).
Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na oficerów z certyfikatami STCW, w dokumencie przewiduje się, iż do 2026 roku będzie potrzebnych dodatkowo 89 510 oficerów do obsługi światowej floty handlowej. Obecnie pracuje w niej łącznie 1,89 mln marynarzy, którzy obsługują ponad 74 tys. statków na całym świecie.
W raporcie ujawniono, że obecnie brakuje 26 240 oficerów z certyfikatami STCW wskazując, iż popyt na marynarzy w 2021 r. przewyższył podaż. Chociaż od 2015 r. nastąpił wzrost podaży oficerów o 10,8 proc., powyższy niedobór może wynikać z odnotowanego od tamtej pory wzrostu liczby oficerów potrzebnych na statkach, przy wskaźniku średnio 1,4 oficera na jedno miejsce.
Ponadto, niektóre kategorie oficerów są szczególnie deficytowe. Brakuje oficerów z doświadczeniem technicznym na poziomie zarządzania, a w sektorze zbiornikowców i offshore odnotowano niedobór starszych oficerów w dziale pokładowym na poziomie zarządzania.
Dobra wiadomość jest taka, że w ciągu ostatnich pięciu lat branża żeglugowa poczyniła znaczne postępy w zakresie obniżenia wskaźnika rotacji oficerów z 8 proc. do 6 proc., zatrzymania wykwalifikowanych marynarzy oraz zwiększenia liczby lat ich służby na morzu. W porównaniu do szacunków z raportu z 2015 r., wzrósł średni wiek oficerów służących na poziomie zarządzania i poziomie operacyjnym.
Guy Platten, sekretarz generalny Międzynarodowej Izby Żeglugi ostrzega jednak przed niedoborem oficerów, który może się pojawić do 2026 roku.
- Aby sprostać przyszłemu zapotrzebowaniu na marynarzy, konieczne jest, aby branża aktywnie promowała karierę na morzu i rozwijała edukację morską i szkolenia na całym świecie, koncentrując się na różnorodnych umiejętnościach potrzebnych w bardziej ekologicznym i cyfrowym świecie – przekonuje szef ICS.
Jak mówi, w miarę wychodzenia ze skutków pandemii trzeba będzie stawić czoła zagrożeniom polegającym na porzucaniu kariery na morzu. Trzeba na bieżąco analizować trendy na globalnym morskim rynku pracy i odpowiednio reagować, aby zapewnić podaż marynarzy, szczególnie posiadających świadectwa bezpieczeństwa STCW w stosunku do popytu.
Raport BIMCO i ICS analizuje także marynarski rynek pracy w oparciu o szereg danych demograficznych, w tym wiek, narodowość i płeć. Najnowsze statystyki pokazują rosnący trend w zakresie równowagi płci, z szacunkową liczbą 24 059 kobiet pracujących na statkach, co stanowi wzrost o 45,8 proc. w porównaniu z raportem z 2015 r.
Rośnie także odsetek kobiet posiadających świadectwa STCW, który obecnie szacuje się na poziomie 1,28 proc. globalnej siły roboczej marynarzy, przy czym pracują one głównie w sektorach statków wycieczkowych i promów pasażerskich. Natomiast ogólna liczba kobiet - oficerów jest bardziej równomiernie rozłożona w poszczególnych sektorach żeglugi.
GL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.