Dzisiaj w Gdańsku, na Motławie, doszło do kolizji statku turystycznego z większą jednostką - pogłębiarką morską. Są ranni. Część załogi statku pasażerskiego była pod wpływem alkoholu.
Po kolizji statki udały się do różnych nabrzeży. Szczególnie przy statku pasażerskim Czarna Perła pojawiły się zastępy KM Państwowej Straży Pożarnej Gdańsk, Policji i ZRM.
W wyniku zdarzenia siedem osób - pasażerów statku turystycznego, w tym jedno dziecko, zostało poszkodowanych (z ogólnymi obrażeniami). Pięć osób trafiło do szpitala.
"Obrażenia, których doznały te osoby nie są poważne" - poinformowała lokalne media nadkom. Magdalena Ciska, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku
Badanie wykonane przez policjantów w obecności oficera Kapitanatu Portu w Gdańsku po zacumowaniu statku turystycznego - wkrótce po wypadku - wykazało, że dwóch członków załogi statku pasażerskiego było pod wpływem alkoholu. Sternik (0,46 promila alkoholu w wydychanym powietrzu) i mechanik (0,38 promila) zostali zatrzymani i - jak informuje nadkom. Ciska - przewiezieni do komisariatu.
Kolejne planowane rejsy oczywiście odwołano. Dwie pozostałe osoby z załogi Czarnej Perły były trzeźwe.
Policja przebadała też załogę pogłębiarki - wszyscy na statku pod holenderską banderą byli trzeźwi. Funkcjonariusze prowadzą czynności w kierunku zbadania ewentualnego popełnienia przestępstwa polegającego na spowodowaniu katastrofy w ruchu wodnym.
Jak widać z dostępnych zdjęć statków po wypadku, pogłębiarka nie doznała praktycznie żadnych uszkodzeń poza mocnymi zadrapaniami powłoki malarskiej w rejonie styku pawęży z poszyciem prawej burty.
Na Czarnej Perle uszkodzenia są znacznie poważniejsze. Doszło nie tylko do zniszczeń lub uszkodzeń drewnianej wykładziny stalowego nadburcia i drewnianych zdobień na burcie, ale również połamane zostały burtowe podpory pokładu ochronnego ("zadaszenia") i jego belki nośne. Jest też (od strony burty) "wyrwa" w pokładzie ochronnym. Na pewnym odcinku na pokładzie głównym nadburcie zostało wgięte w kierunku wnętrza statku. Część elementów drewnianej konstrukcji (np. belki pokładu ochronnego) opadło w rejon przebywania pasażerów, w którym ustawione są stoły i ławy.
Czarna Perła klasyfikowana jest jako śródlądowy statek pasażerski. W chwili zaistnienia kolizji był on prawdopodobnie w około jednogodzinnym rejsie po porcie wewnętrznym Gdańsk.
Pogłębiarka DC Orisant najprawdopodobniej zawracała, jak zazwyczaj to robi, na obrotnicy na skrzyżowaniu dróg wodnych w rejonie między Stocznią Gdańską a Polskim Hakiem (by zacumować do rozładunku prawą burtą - już z dziobem skierowanym do wyjścia z portu) i po zaistnieniu wypadku udała się na swoje zwyczajowe miejsce cumowania i rozładunku przy nab. Przemysłowym.
Prawdopodobnie pogłębiarka robiła zwrot na obrotnicy przez lewą burtę, a Czarna Perła płynąc od strony Westerplatte została uderzona rufą (krawędzią pawęży) obracającej pogłębiarki w lewą burtę.
Czarna Perła, to ex Podchorąży - były kuter szkolny Marynarki Wojennej. Statek zbudowano w 1974 roku w Stoczni Wisła i przebudowano do obecnej postaci - ze 122 miejscami dla pasażerów - w roku 2008.
Kadłub statku jest stalowy. Jedynie część nadbudówek i górnego pokładu skonstruowana jest z drewna. Większość drewna widocznego na burtach statku, to wyłożone tym materiałem poszycie stalowe.
Statek o długości całkowitej 25,62 m, ma 6,60 m szerokości, 3,00 m wysokości bocznej kadłuba i 1,99 m zanurzenia maks. Posiada napęd dwuśrubowy i wyposażony jest w dwa silniki napędu głównego WSK Mielec SW680/195 o mocy 242 kW.
DC Orisant (nr IMO 9822475, GT 8865, nośność 10 713 t, rok budowy 2018), to jednostka znacznie większa: ma 142,30 m długości całkowitej, 23,00 m szerokości konstrukcyjnej, 10,20 m wysokości bocznej i do 7,30 m zanurzenia.
Jest to pogłębiarka morska zatrudniona do wydobywania kruszywa (do celów budowlanych, drogownictwa) z dna morskiego. Regularnie dowozi urobek ze złóż kruszywa na polskich wodach do składu przy nab. Przemysłowym w Gdańsku.
Pracuje dla spółki polskiego przedsiębiorcy i kapitału zagranicznego. Szerzej o tym statku - w naszych wcześniejszych materiałach:
Czytaj także:
Nowoczesna pogłębiarka po raz pierwszy w serwisie komercyjnym w Gdańsku [VIDEO]
Pogłębiarka pracująca na polskich wodach nominowana do tytułu ''statku roku'' w Holandii
PBS; rel (KM PSP Gdańsk)
Fot.: KM PSP Gdańsk; kompilacja zdjęć - czytelnik Trójmiasto.pl
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.