W poniedziałek, 14 czerwca 2021 r. wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wziął udział w konferencji kończącej realizację projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej - etap II".
Kanał Gliwicki dzięki przeprowadzonym modernizacjom znów może stać się istotną w skali regionu trasą żeglugi śródlądowej. Rozwój tej drogi wodnej stanowi gwarancję bezpieczeństwa dla jej użytkowników, a także jest przykładem wzrostu nakładów inwestycyjnych na rozwój dróg wodnych w Polsce – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
W ramach prac zmodernizowano dwie śluzy nadodrzańskie zarządzane przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach, tj. Nowa Wieś oraz Sławięcice. Realizację projektu poprzedził pierwszy etap modernizacji drogi wodnej, w ramach którego kompleksowe prace naprawcze przeszły śluzy: Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica. Koszt prac w ramach I etapu projektu wyniósł ok. 176 mln zł.
Zasadniczym celem przeprowadzonych prac było dostosowanie Kanału Gliwickiego do III klasy drogi wodnej poprzez poprawę stanu technicznego oraz bezpieczeństwa budowli i urządzeń elektromechanicznych oraz wprowadzenie elektronicznego systemu zarządzania i kontroli pracy śluz, wraz z przesyłem informacji do odpowiednich jednostek Wód Polskich. W tym celu wykonano szereg zadań, których efektem jest uzyskanie niezawodności i dobrego stanu technicznego śluz, zwiększenie przepustowości Kanału oraz bezpiecznego i oszczędnego gospodarowania wodą w trakcie śluzowań. Całość prac uzgodniono z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Opolu.
Drugi etap modernizacji śluz Kanału Gliwickiego kończy ten szeroko zakrojony projekt w zakresie obiektów hydrotechnicznych Kanału Górnośląskiego. Koszt prac w ramach II etapu projektu wyniósł niemal 70 mln zł.
rel (Ministerstwo Infrastruktury)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.