W niedzielę, 13 czerwca br., po raz pierwszy do polskiego portu zawinął najnowszy nabytek cypryjskiego armatora ze szczecińskimi korzeniami i zarządem statków - Unibaltic. Chemikaliowiec Alvanith zacumował w Gdyni przy nab. Szwedzkim wczoraj krótko przed południem. Jest to prawdopodobnie postój techniczny przed kolejną dyspozycją ładunkową.
Pierwszym ładunkiem statku był olej słonecznikowy załadowany w Rumunii i dostarczony do terminalu pod Londynem w Wielkiej Brytanii, skąd, po rozładunku w dniach 6-7 czerwca, statek, pod balastem, po raz pierwszy udał się do polskiego portu.
Turecka stocznia przekazała jednostkę polsko-cypryjskiemu armatorowi z poważnym opóźnieniem spowodowanym epidemią koronawirusa.
Statek został zwodowany w marcu 2020 r. Pierwotnie przekazanie planowano na czerwiec minionego roku, a póżniej zapowiadano na początek obecnego. Ostatecznie chemikaliowiec został formalnie zdany 11 maja 2021 roku i wkrótce potem opuścił turecką stocznię.
Na 12-osobową załogę chemikaliowca składają się głównie Polacy, ale w załodze szeregowej jest także trzech Ukraińców.
Statek będący własnością cypryjskiej spółki Unibaltic Holdings Ltd. zarządzany jest przez Unibaltic Sp z o.o. ze Szczecina.
Więcej o najnowszym nabytku przedsiębiorstwa żeglugowego Unibaltic, który właśnie zawinął do Gdyni - w naszym wcześniejszym materiale, do którego dołączono także film z wodowania chemikaliowca.
PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Alvanith - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9856799
państwo bandery - Malta
typ statku - chemikaliowiec (MO Chemical Class II; IMO Chemical Class III)
armator (właściciel) - Unibaltic Holdings Ltd, Cypr
armator zarządzający, operator - Unibaltic Shipping Ltd, Cypr
zarząd techniczny i załogowy - Unibaltic Sp. z o.o., Szczecin
armator zarejestrowany - Lusitania Shipping Ltd.
stocznia - Istanbul Shipyard (Istanbul Denizcilik Gemi Insa Sanayi Ve Ticaret A.S.), Stambuł (Tuzla), Turcja
stoczniowy nr budowy - 032
przekazanie do eksploatacji - 11.05.2021
wodowanie - 12.03.2020
położenie stępki - 31.12.2015
zamówienie - grudzień 2015
długość całkowita - 118,00 m
długość między pionami - 115,20 m
szerokość konstrukcyjna - 17,00 m
zanurzenie - 6,612 m
wysokość boczna - 8,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 4997
tonaż pojemnościowy netto - 2229
skompensowana pojemność brutto - 6159
nośność - 7356 t
pojemność ładunkowa - 7785 m³ (przy 98 % zapełnienia) (według innego źródła - 8100 m³)
liczba zbiorników ładunkowych - 14 (materiał - stal nierdzewna Duplex 2205)
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 581,74 m³
łączna pojemność zbiorników na wodę słodką - 229,78 m³
napęd - jednośrubowy, śruba o stałym skoku, przekładnia redukcyjna
moc napędu głównego - MCR 2999 kW (4077 KM)
prędkość eksploatacyjna - 14 węzłów
silnik napędu głównego - 1 × MaK 6M32C, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy; 320 × 480 mm (średnica cylindra × skok tłoka); MCR 2999 kW (4077 KM) przy 600 obr./min.
zespoły prądotwórcze - 3 × 530 kW (według innego źródła - 5 × 2135 kVA)
kocioł główny - 2000 kW (Tube-Tec Rohrverformungstechnik GmbH)
kocioł - 1500 kW (producent - jak wyżej)
stery strumieniowe - 1 × dziobowy
wyposażenie komunikacyjne - GMDSS A1+A2+A3, Inmarsat
wyposażenie nawigacyjne - MC, GYRO, ECDIS, GPS, RDX, RDS, ARPA, ATA, AIS, VDR, LOG, ES, ROT, SRS, STGTEL, DSL, LRIT, BNWAS
załoga - 12 osób
środki ratunkowe
- łódź ratunkowa (19 miejsc)
- łódź ratownicza (6 miejsc)
- tratwy ratunkowe (1 × 6, 2 × 20 miejsc)
klasyfikacja - Nippon Kaiji Kyokai (Class NK)
notacja klasy - NS*(TOB/CT II&III, PSPC-WBT, NC)(IA IS)(ESP)(IWS)(PSCM)(IHM) / MNS* CHG, MPP, LSA, RCF, M0, AFS, BWM
klasa lodowa - 1A
IHM - Green Passport, VRS - Vapour Recovery System
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.