W sobotę rozpoczął się sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim (woj. warmińsko-mazurskie). Dzięki czynnemu systemowi XIX-wiecznych pochylni z tzw. suchym grzbietem, kanał ten jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki.
O otwarciu od 1 maja dla żeglugi Kanału Elbląskiego poinformowało w komunikacie nawigacyjnym Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Wcześniej mechanizmy wszystkich pochylni i śluz przeszły pomyślnie po zimowej przerwie inspekcję Technicznego Dozoru Transportowego. Sezon żeglugowy ma potrwać do końca września.
Również od soboty rejsy po kanale rozpoczęły statki pasażerskie Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej, która w poprzednim roku z powodu ograniczeń związanych z koronawirusem pływała dopiero od czerwca, a w ciągu całego sezonu przewiozła w sumie ponad 52,5 tys. pasażerów.
"Uwzględniając opóźniony początek sezonu ze względu na pandemię, ubiegły rok można uznać za rekordowy, jeśli chodzi o liczbę jednostek przepływających przez pochylnie" - powiedział PAP Bogusław Pinkiewicz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Pięć pochylni Kanału Elbląskiego przewiozło wówczas w sumie 16 tys. razy różne jednostki pływające, w tym 9,5 tys. razy statki pasażerskie. Najbardziej obciążone były pochylnie Buczyniec i Kąty - po 4,6 tys. przewozów każda, w tym 3,2 tys. pasażerskich.
Pinkiewicz przekazał również, że w tym roku nie są planowane na kanale żadne remonty czy inwestycje, które mogłyby utrudnić żeglowanie.
Zbudowany w 1862 r. Kanał Elbląski ma ponad 84 km długości i łączy najdłuższe polskie jezioro - Jeziorak z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki, jachty i houseboaty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Na kanale są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda.
Kanał przeszedł gruntową rewitalizację, która zakończyła się w maju 2015 r. Wyremontowano wówczas zabytkowe pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi.
W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
autor: Marcin Boguszewski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.