Żegluga

Umowa na realizację drugiego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zostanie podpisana w najbliższy wtorek - zapowiedział w niedzielę na antenie Programu Pierwszego Polskiego Radia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dodał, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na trzeci, ostatni, etap tej inwestycji.

We wtorek podpisujemy umowę na drugi etap inwestycji (przekopu Mierzei Wiślanej - PAP), który pozwoli w przeciągu dwóch lat przebudować tor wodny na rzece Elbląg na odcinku około 10 km. Dzięki tej umowie powstanie też most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo - powiedział minister Adamczyk. - W tym roku ogłosimy jeszcze trzeci przetarg, na ostatni etap inwestycji. Będą to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg do 5 metrów głębokości i scalenie całej inwestycji - dodał

Minister przypomniał, że zgodnie z harmonogramem za dwa lata na Zalew Wiślany i do Elbląga będą mogły wpływać statki o głębokości zanurzenia do 4,5 metra, szerokości do 20 metrów i o długości do 100 metrów. Podkreślił, że przekop Mierzei Wiślanej będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu.

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 r. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko - belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Całość inwestycji składa się z trzech części. Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Autor: Łukasz Pawłowski

Fot.: materiały prasowe NDI/BESIX

-2 Przetarg na poglebiarke
14 kwietnia 2021 mieli w Urzedzie Morskim otworzyc koperyt oferentow, jak to wyglada , ktos sie zglosil do przetargu??
19 kwiecień 2021 : 11:09 Dorsz baltycki | Zgłoś
-4 Kanał Suski
Komunalny Port w Elblągu potrzebuje 190 mln złotych, by móc w pełni wykorzystać potencjalne możliwości powstającego kanału. W minionych 5 latach rząd , odpowiedzialny za budowę Kanału Suskiego i głoszący na cały świat o tym jak to dobrze zrobi Elblągowi, przekazał miastu jedynie 1,45 miliona złotych (słownie : jeden milion czterysta pięćdziesiąt tysięcy). Port wykorzystał je głównie na przebudowę nabrzeży.
Pieniądze potrzebne są na pogłębienie toru wodnego do nabrzeży, pogłębienie akwenów przyległych do nabrzeży, budowy obrotnicy dla statków, umocnienia nabrzeży, budowy bocznicy kolejowej itd, itd.
Czyżby Kanał Suski miałby być jedynie pomnikiem ku czci Prezesa Polski?
24 kwiecień 2021 : 09:56 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter