Politechnika Białostocka pracuje nad innowacyjnym urządzeniem ograniczającym emitowanie zanieczyszczeń przez duże jednostki morskie. Badacze opracowują tzw. kompaktowy skruber, który ma przede wszystkim zmniejszyć emisję tlenku siarki.
Uczelnia poinformowała we wtorek w komunikacie, że zespół badaczy, który pracuje nad pionierskim projektem dla krajowego przemysłu stoczniowego, otrzymał ponad 5,2 mln zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Jak przypomniała PB, od ubiegłego roku jednostki morskie "obowiązują rygorystyczne regulacje w zakresie emisji spalin"; chodzi przede wszystkim o zmniejszenie emisji tlenku siarki. By to osiągnąć - jak mówią naukowcy - należy zastosować nowoczesne tzw. skrubery, czyli urządzenia oczyszczające spaliny w specjalnej komorze.
Standardowe urządzenia mają nawet trzy metry średnicy i kilkanaście metrów wysokości. Ich montaż wymaga przebudowy konstrukcji statku, z czym wiąże się bardzo wysoki koszt inwestycyjny oraz utrudnienia eksploatacyjne, a także pogorszenie stateczności statku – mówi prof. Dariusz Butrymowicz z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej.
Stąd pomysł na stworzenie wersji kompaktowej skrubera dla dużych statków.
Zespół Butrymowicza ma już doświadczenie z kompaktową wersją tego urządzenia, ale dla małych i średnich jednostek morskich. Taka wersja została opracowana przez badaczy w ubiegłym roku, a rozwiązanie - jak podaje Butrymowicz - pozwala także na odzyskiwanie ciepła generowanego przez silniki i przekształcenie go w chłód, wykorzystywany następnie do klimatyzacji.
Rozwiązanie dla dużych jednostek morskich ma mieć moc od 1 MW do ok. 20 MW. Butrymowicz powiedział, że do jego stworzenia wykorzystywana jest technologia strumienicowa, co - jak podkreślił - jest innowacyjnym rozwiązaniem. "Podstawowym wyzwaniem jest opracowanie racjonalnej i wiarygodnej metody projektowania takich urządzeń" - dodał naukowiec.
Prototyp skrubera ma powstać do 2022 roku. Testowany ma być w Gdańsku - jak określa to politechnika - "na największym w kraju dźwigu stoczniowym" z siłownią o mocy 1 MW. Chodzi o dżwig pływający z największym obecnie udźwigiem dostępny na stałe w Polsce - Conrad Consul.
Projekt "Technologia morskich kompaktowych skruberów strumienicowych" Politechniki Białostockiej wart jest blisko 6,9 mln zł. W ramach projektu zespół ma też opracować układy wspomagające usuwanie tlenków azotu i cząstek stałych oraz układ monitoringu oczyszczania spalin i wody płuczkowej.
Sylwia Wieczeryńska