Żegluga

Pesa Bydgoszcz zakończyła dostawę 10 pociągów spalinowych ATR220TR na Sardynię. To pojazdy z większej partii, zamówionej przez włoskiego przewoźnika narodowego Trenitalia - poinformował w czwartek szef PR fabryki Maciej Grześkowiak. Konieczny był transport promem kolejowym.

"To pierwsza w historii spółki sytuacja, gdy wyprodukowane w Bydgoszczy pojazdy szynowe musiały być transportowane drogą morską. Z bydgoskiej fabryki najpierw liniami kolejowymi docierały do włoskiego portu Villa San Giovanni, a stamtąd specjalnym promem płynęły na położoną na Morzu Śródziemnym wyspę" - zaznaczył Grześkowiak.

Przewozy składów pojazdów szynowych Pesy promem na Sardynię zrealizowano w okresie od 7 października do 22 grudnia 2020 r.

Pojazdy szynowe Pesy dostarczone zostały na wyspę promem (przynajmniej jednostką o nazwie Scilla, nr IMO 8219906 - dziennym (bezkabinowym) promem pasażersko-samochodowo-kolejowym, zbudowanym w 1985 r., charakteryzującym się pojemnością brutto 5619, nośnością 2395 t, długością całkowitą 145,01 m oraz ładownością 1500 pasażerów, 170 samochodów i 45 wagonów kolejowych) lub promami z linii łączącej Messynę z Villa San Giovanni, na której operatorem są włoskie linie kolejowe Rete Ferroviaria Italiana.

Trenitalia podpisała z Pesą umowę na dostawę 44 spalinowych pojazdów typu ATR 220Tr w 2013 roku. W zeszłym roku przewoźnik skorzystał z opcji i zamówił dodatkowe 14 sztuk tych pojazdów, z których 10 z nich to pociągi dostarczone na Sardynię. Produkcja ostatnich czterech pociągów trwa i trafią one do Włoch w pierwszym kwartale 2021.

Zobacz materiał video z rozładunku składów pojazdów szynowych Pesy z promu na Sardynii.

Łącznie we Włoszech eksploatowanych jest już 95 pojazdów Pesa, a ostatecznie będzie ich 99. Jeżdżą nimi pasażerowie między innymi w rejonach Florencji, Pizzy, Padwy, Bergamo czy Bolonii, a teraz także Sardynii.

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i rosyjskiego Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Jerzy Rausz (PAP); PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Pesa, Wikimedia Commons 

Pojazdy szynowe Pesy przewoził prom Scilla
Pojazdy szynowe Pesy przewoził prom Scilla
Pojazdy szynowe Pesy przewoził prom Scilla
Pojazdy szynowe Pesy przewoził prom ScillaPojazdy szynowe Pesy przewoził prom ScillaPojazdy szynowe Pesy przewoził prom Scilla

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter