Pesa Bydgoszcz zakończyła dostawę 10 pociągów spalinowych ATR220TR na Sardynię. To pojazdy z większej partii, zamówionej przez włoskiego przewoźnika narodowego Trenitalia - poinformował w czwartek szef PR fabryki Maciej Grześkowiak. Konieczny był transport promem kolejowym.
"To pierwsza w historii spółki sytuacja, gdy wyprodukowane w Bydgoszczy pojazdy szynowe musiały być transportowane drogą morską. Z bydgoskiej fabryki najpierw liniami kolejowymi docierały do włoskiego portu Villa San Giovanni, a stamtąd specjalnym promem płynęły na położoną na Morzu Śródziemnym wyspę" - zaznaczył Grześkowiak.
Przewozy składów pojazdów szynowych Pesy promem na Sardynię zrealizowano w okresie od 7 października do 22 grudnia 2020 r.
Pojazdy szynowe Pesy dostarczone zostały na wyspę promem (przynajmniej jednostką o nazwie Scilla, nr IMO 8219906 - dziennym (bezkabinowym) promem pasażersko-samochodowo-kolejowym, zbudowanym w 1985 r., charakteryzującym się pojemnością brutto 5619, nośnością 2395 t, długością całkowitą 145,01 m oraz ładownością 1500 pasażerów, 170 samochodów i 45 wagonów kolejowych) lub promami z linii łączącej Messynę z Villa San Giovanni, na której operatorem są włoskie linie kolejowe Rete Ferroviaria Italiana.
Trenitalia podpisała z Pesą umowę na dostawę 44 spalinowych pojazdów typu ATR 220Tr w 2013 roku. W zeszłym roku przewoźnik skorzystał z opcji i zamówił dodatkowe 14 sztuk tych pojazdów, z których 10 z nich to pociągi dostarczone na Sardynię. Produkcja ostatnich czterech pociągów trwa i trafią one do Włoch w pierwszym kwartale 2021.
Zobacz materiał video z rozładunku składów pojazdów szynowych Pesy z promu na Sardynii.
Łącznie we Włoszech eksploatowanych jest już 95 pojazdów Pesa, a ostatecznie będzie ich 99. Jeżdżą nimi pasażerowie między innymi w rejonach Florencji, Pizzy, Padwy, Bergamo czy Bolonii, a teraz także Sardynii.
Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i rosyjskiego Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.
Jerzy Rausz (PAP); PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Pesa, Wikimedia Commons