Wartość pracy przy projekcie przekopu Mierzei Wiślanej ma wynieść prawie 2 mld zł z powodu m.in. wzrostu cen materiałów i robót budowlanych i zwiększenia zakresu prac - wynika z uzasadnienia do projektu zmiany uchwały Rady Ministrów, którą we wtorek ma się zająć rząd.
W aktualnie obowiązującej uchwale, z 2016 roku, przewidziano, że koszty przekopu Mierzei Wiślanej wyniosą 880 mln zł.
Dzięki nowelizacji uchwały (...) Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą +Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską+ wartość programu ulegnie zmianie z obecnej kwoty 880 mln zł na kwotę 1 mld 984 mln 51 tys. 500 zł. (zwiększenie o 1 mld 107 mln 465 tys. 980 zł) - napisano w wykazie.
W uzasadnieniu podano, że główną przyczyną konieczności zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym, który zgodnie z szacunkami GUS zwiększył się o około 26 proc. w stosunku do roku 2015, oraz zmiana zakresu prac wynikająca m.in. z przyjętych rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia uchwały z roku 2016.
Wyjaśniono, że nowe elementy inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r., to m.in. likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, budowa mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej, zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego, oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.
Konieczne okazało się też zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg dłuższych niż pierwotnie zakładano ścianek szczelnych i mikropali kotwiących. Dodatkowo przewiduje się przebudowę dłuższego niż przewidywano pierwotnie odcinka rzeki.
W czerwcu tego roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyznał, że wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.
W przyszłym roku na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zarezerwowano w projekcie budżetu państwa 700 mln zł.
Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.
autor: Łukasz Pawłowski
Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL
Ciekawe, że dwuipółkrotne zwiększenie wydatków na bzdetną inwestycję przechodzi w trymiga. Jakoś nie widzę, żeby podobnie dbano o finansowanie służby zdrowia, nauki bądź kultury. Załgana polityczka małych duchem cwaniaczków.
Co oznacza maksymalne _zanurzenie_ poruszającego się po tej "drodze morskiej" statku to....ok. 4,3 - 4,4m.
BTW - całkiem poza potwierdzonymi obecnie niemal 2 mld widać w przetargach, że pójdzie na "Przekop" dodatkowa, spora kasa - w osobnych postepowaniach.
Np. na pogłębiarkę nasiębierną, na oznakowanie nawigacyjne, na centrum VTS, dozór radarowy, łączność, etc, etc...
Budowa to jedno a utrzymanie to drugie. Wydawać takie pieniądze by parę jachtów mogło sobie przepłynąć, chyba że masz na myśli kajaki bojowe. Myślę, że jest znacznie więcej sensownych sposobów wydania tych pieniędzy i nie mam na myśli rozbudowy lotniska w Radomiu z którego nikt nie chce latać. Pomijam już kwestie niszczenia środowiska itp.
Nie spodziewam się że rzeczowe argumenty do Ciebie trafią, bo to przecież polskie, przez nas wykonane i nie jest to nasze ostatnie słowo.
W demokracji jest tak, ze 20% mądrych musi czytać idiotyzmy 80% debili.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.