Sine Maersk, liczący 22 lata kontenerowiec post-panamax, należący do A.P. Møller-Mærsk A/S jest największym statkiem tego typu, jaki został dotąd przeznaczony do złomowania.
"Statki Maersk’a biją kolejne 'rekordy' w dziedzinie złomowania tonażu" – informuje Alphaliner.
Dotychczasowy "rekord" należał do dwóch kontenerowców o pojemności 7 403 TEU - Kokura (ex Katrine Maersk) i Kawasaki (ex Kirsten Maersk), które dopiero co przybyły do Indii w tym samym celu.
Duński armator potwierdził, że wysyła statek o pojemności 9 600 TEU, zbudowany w 1998 roku w duńskiej stoczni Odense Staalskibsvaerft A/S do „ekologicznego recyklingu” w Turcji. To największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek dotąd został skierowany do stoczni złomowej, bijąc rekord ustanowiony zaledwie dwa miesiące wcześniej przez wymienione wyżej statki o pojemności 7 400 TEU.
Sine Maersk trafi do stoczni Sok Denizcilic w Aliadze, dzięki czemu spełni wymogi przepisów Unii Europejskiej w zakresie recyklingu. A.P. Møller-Mærsk A/S już wcześniej, bo w 2017 roku zezłomował w tej samej stoczni kontenerowiec Maersk Pembroke (zbudowany także w 1998 r.), o pojemności 2 890 TEU.
Sine Maersk jest jednocześnie „najnowszym” statkiem w rosnącej liczbie kontenerowców typu post-panamax, które mają stopniowo trafiać na złom. Alphaliner wymienia ten statek jako jedną z pierwszych z serii 25 jednostek zbudowanych w duńskiej stoczni Odense w latach 1997-2004. To wydłużona i powiększona wersja sześciu wcześniejszych przedstawicieli typoszeregu o pojemności 7 403 TEU.
W maju br. notowany na giełdzie w USA armator Costamare sprzedał na złom wspomniany wyżej kontenerowiec Kokura (zbudowany w 1997 r.) do recyklingu w Indiach. Transakcja ta pobiła poprzedni rekord, należący do kontenerowca JPS Debussy (zbudowanego w 2001 roku), który został sprzedany do stoczni złomowej w grudniu 2016 roku.
Jak informuje Alphaliner, Sine Maersk został wycofany z eksploatacji w czerwcu i przetransportowany z Salalah w Omanie do Turcji przez Kanał Sueski. Firma oczekuje, że cena w stoczni tureckiej będzie o około 100 dolarów za tonę rejestrową niższa niż cena, którą uzyskano by w Indiach.
Ruch ten wynika także z zaangażowania Maerska w zrównoważony recykling statków zgodnie z Konwencją Bazylejską i Rozporządzeniem UE w sprawie Recyklingu Statków.
GL
Jak to kurde 15 lat i statek idzie na zlom?
22 lata? Co to jest
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.