Grupa Förde Reederei Seetouristik (FRS) poinformowała, że 15 września uruchomi połączenie promowe Sassnitz-Ystad, z wykorzystaniem szybkiego promu, wypełniając lukę pozostawioną przez Stena Line, która zamknęła działającą długo, zorientowaną na pasażerów, linię Sassnitz-Trelleborg.
Można powiedzieć, że pojawił się nowy gracz i wzmaga się konkurencja na rynku przewozów promowych między Szwecją a portami południowego Bałtyku równolegle i blisko serwisów promowych utrzymywanych przez polskich operatorów - ze Świnoujścia do Trelleborga i Ystad.
Historyczne połączenie Sassnitz-Trelleborg było również znane pod nazwą "Königslinie" lub "Kungslinjen" i ta tradycyjna nazwa zostanie przywrócona dla połączenia Sassntiz-Ystad, które będzie działała pod nazwą handlową FRS Königslinjen.
Królewska nazwa linii o ponad 100-letniej tradycji, związana jest z niemieckiem cesarzem Kajzerem Wilhelmem II, królem Prus i ze szwedzkim królem Gustawem V, którzy uczestniczyli w uroczystym otwarciu trasy w 1897 roku.
"Nowością jest to, że będzie obsługiwane Ystad zamiast Trelleborga" - podkrela Moritz Bruns, dyrektor zarządzający FRS Königslinjen. "Atrakcyjna destynacja turystyczna, jaką jest Ystad, jak również skrócony czas podróży, otwierają zupełnie nowe możliwości, takie jak wycieczki dzienne lub weekendowe".
Wprowadzenie szybkiego promu sprawi, że czas podróży między Rugią a południowym wybrzeżem Szwecji zostanie skrócony z około czterech godzin i 15 minut do dwóch godzin i 30 minut, co czyni go najszybszym przejściem między Niemcami (a zarazem i całym południowym wybrzeżem Bałtyku) a Szwecją.
W każdym kierunku będzie oferowanych do dwóch odejść dziennie, ze zbudowanym w 1998 r. w australijskiej stoczni Incat katamaranem - "przeszywaczem fal" (wave piercing catamaran) o nazwie Fjord Cat (statek eksploatowany był początkowo jako Cat-Link V przez Scandlines Cat-Link i jako Mads Mols przez Molslinjen AS), długim na 91 m i mieszczącym 676 pasażerów oraz 210 samochodów. Wysokość jego międzypokładzia umożliwia przewóz camperów i przyczep kempingowych.
Fjord Cat eksploatowany jest dzisiaj na linii, na której działa usługa sprzedaży bezcłowej, z czym związana jest obecność sporego sklepu na pokładzie.
W oficjalnym komunikacie FRS poinformował, że na nowej linii, na promie tym będzie dostępna zróżnicowana oferta gastronomiczna.
Ponieważ dostosowana musi być infrastruktura portowa, a Fjord Line nadal, w sezonie letnim, potrzebuje promu Fjord Cat, FRS uruchomi nowy serwis promowy dopiero w połowie września, oferując początkowo jeden rejs dziennie. Dwa rejsy mają być oferowane od wiosny 2021 roku.
FRS twierdzi, że wybór Ystad zamiast Trelleborga, uczyni trasę bardziej atrakcyjną dla niemieckich przewoźników podróżujących w ciągu dnia.
Grupa inwestuje 15 milionów euro w połączenie FRS Königslinjen, uzyskując pełne wsparcie ze strony władz portowych i lokalnych polityków.
"Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu i doskonałej współpracy z politykami i zaangażowanymi portami udało nam się opracować koncepcję utrzymania i kontynuacji linii w bardzo krótkim czasie" - mówi Götz Becker, dyrektor zarządzający FRS Königslinjen. "Miasta i regiony po obu stronach skorzystają z tej linii zarówno turystycznie, jak i ekonomicznie".
Koszt inwestycji obejmuje również przejęcie szybkiego katamaranu Fjord Cat od Fjord Line, który zastąpiony zostanie w Fjord Line przez znacznie większy, 109-metrowy szybki katamaran ro-pax Fjord Fstr typoszeregu Auto Express ze stoczni Austal.
Fjord Cat zostanie przekazany do FRS w dniu 25 sierpnia.
Maksymalna prędkość katamaranu - jak utrzymuje nowy armator - to 44 węzły, jednakże FRS nie będzie korzystała w tym zakresie z pełnych możliwości promu.
"Dla linii tej opracowaliśmy zoptymalizowany ekologicznie profil operacyjny. Będziemy eksploatować prom w trybie możliwie najbardziej ekonomicznym pod względem zużycia paliwa, a i tak będziemy oferować pasażerom najszybsze połączenie promowe między Niemcami a Szwecją z czasem podróży wynoszącym tylko 2,5 godziny" - wyjaśnia dyrektor zarządzający FRS Königslinjen.
Rezerwacji na nowe połączenie promowe będzie można dokonywać od lipca.
Fjord Cat - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9176060
rok budowy - 1998
stocznia - Incat, Australia
długość całkowita - 92,00 m (wg niektórych źródeł - 91,30 m)
szerokość konstrukcyjna - 26,00 m
zanurzenie - 3,70 m
wysokość boczna - 4,08 m
tonaż pojemnościowy brutto - 5619
tonaż pojemnościowy netto - 2314
nośność - 500 t
miejsca dla pasażerów - 676
ładowność samochodów - 210 (wg niektórych źródeł - 240)
moc napędu głównego - MCR 28 320 kW (38 504 KM)
prędkość maksymalna - 50,20 węzła
prędkość eksploatacyjna - 43,00 węzły
Bardzo zróźnicowana flota FRS składa się obecnie z 59 statków, które rocznie przewożą 7,9 mln pasażerów i 2,1 mln samochodów na całym świecie (od napędzanych energią słoneczną małych statków turystycznych do promów towarowych). Oprócz katamaranów wyłącznie pasażerskich, grupa eksploatuje również szybkie katamarany pasażersko-samochodowe.
Posiadając 13 szybkich katamaranów na całym świecie, FRS jest wciąż rozwijającym się, jednym z wiodących operatorów promowych w Europie.
Do grupy FRS należy 17 spółek zależnych ulokowanych w Europie, Ameryce Północnej i północnej Afryce.
FRS utrzymuje m.in. popularne, o ugruntowanej od dziesięcioleci pozycji, połączenie katamaranami FRS Helgoline z Hamburga przez Cuxhaven do Helgolandu.
FRS jest również liderem na rynku turystyki morskiej i połączeń promowych na Rugii i wokół niej: dzięki wycieczkom turystycznym i regularnym rejsom armatorów Weiße Flotte i Reederei Hiddensee FRS jest od ponad 50 lat mocno zakorzeniony w regionie.
FRS Iberia I FRS Maroc utrzymują połączenie promowe szybkimi promami oraz ro-pax'ami między Hiszpanią i Moroko. Clipper Navigation I Clipper Vacations działają za zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej. FRS jest obecna m.in. także w Albanii, przez firmę Albanian Ferry Terminal Operator - AFTO.
Czytaj także: Niemiecki armator z nowym oddziałem w Gdańsku szkoli Polaków na najnowszym statku
FRS aktywna jest nie tylko na polu żeglugi promowej i turystyki morskiej, ale również w sektorze obsługi offshore wind. FRS Windcat - niemiecki armator specjalizujący się w eksploatacji małych szybkich statków do obsługi morskich farm wiatrowych i przewozów załóg (CTV - crew transfer vessels) założył spółkę zależną FRS Windcat Polska i otworzył biuro w Gdańsku.
PBS, rel (FRS)
Fot.: Fjord Line; Fot, rys.: FRS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.