Przekop Mierzei Wiślanej ma znaczenie z punktu widzenia polskiej suwerenności; jest jedną z inwestycji, które zmienią położenie Polski na mapie geopolitycznej - uważa szef gabinetu prezydenta RP Krzysztof Szczerski. Stawką tych wyborów prezydenckich jest, czy te inwestycje zostaną zrealizowane, czy nie - dodał.
Prezydencki minister był pytany we wtorek w TVPInfo o znaczenie przekopu Mierzei Wiślanej dla relacji międzynarodowych Polski.
Otwarty dostęp do portów Zalewu Wiślanego oznacza także otwarty dostęp do mórz międzynarodowych dla naszych partnerów ze Wschodu - Białorusi i Ukrainy, która będzie miała kolejny, alternatywny port dla importu i eksportu swoich towarów; więc to jest też ważne regionalnie, wpisuje się w projekt Trójmorza - mówił Szczerski. Jak dodał, projekt ten ma też znaczenie europejskie. Europa po pandemii koronawirusa chce się rozwijać poprzez wielkie inwestycje europejskie - powiedział.
Według Szczerskiego przekop Mierzei Wiślanej ma też znaczenie z punktu widzenia polskiej suwerenności.
Musimy odzyskać suwerenność nad naszymi własnymi wodami terytorialnymi, nad swoim wybrzeżem, które jest dodatkowo położone w newralgicznym geopolitycznie fragmencie Europy, na styku między wschodnią flanką NATO i sąsiadami NATO ze Wschodu - zaznaczył.
Szczerski zauważył, że położony w pobliżu Okręg Kaliningradzki jest "jedną wielką bazą wojskową".
Mamy fragment polskiego wybrzeża, polskiego morza, który sąsiaduje z niezwykle zmilitaryzowanym fragmentem Federacji Rosyjskiej, do którego dostępu nie ma polska żegluga, polska bandera; do którego dostęp kontroluje właśnie ów zmilitaryzowany Okręg Kaliningradzki - mówił prezydencki minister.
Jak dodał przekop Mierzei Wiślanej - obok m.in. budowy Via Carpatia, Via Baltica, Centralnego Portu Komunikacyjnego - jest jedną z inwestycji, które "całkowicie zmienią podmiotowość Polski na mapie gospodarczej i na mapie infrastrukturalnej suwerenności regionalnej".
Tych kilka najważniejszych inwestycji, które zmienią położenie Polski na mapie geopolitycznej, albo będzie zrealizowanych albo - jak mówi jeden z konkurentów czy nawet kilku z konkurentów prezydenta Andrzeja Dudy - nie będziemy tych inwestycji w Polsce mieli. To jest stawka tych wyborów - powiedział minister.
W jego ocenie zwycięstwo Andrzeja Dudy "oznacza, że Polska znajdzie wyższe miejsce na mapie gospodarczej Europy i świata, że będziemy podmiotowi, sami będziemy kształtować swoją przyszłość terytorialną i energetyczną". "Albo, jeśli nie daj Boże wygra ktoś inny, tych inwestycji nie będzie i powrócimy do stanu, który był przez wiele lat, czyli stan zależności gospodarczej od zewnętrznych podmiotów" - podkreślił szef gabinetu prezydenta RP.
autor: Marzena Kozłowska
2. Tor wodny do Szczecina ma dł. 67 km, z tego ponad 60 km ma głęb. 10,4 m. Modernizacja toru do 12,5 m na odcinku ok. 62 km zwiększy zanurzenie statków do ok. 11 m. - info z tego portalu. Tor do Elbląga - całkowita dł. 23km (Zal. Wiślany - 10 km; rz. Elbląg – 10 km; 3 km przekop), a jego głęb. to 5 m. Docelowo ma umożliwić wpływanie jednostek o dł. do 100 m oraz do 20 m szer. Kan. Kaliningradzki ma 44 km i głęb. 9- 10,5 m. W Schwedt port śródląd. dla statków o głęb. 4 m. Opłaca im się?
3. Takie jak z transportu do innych portów. Oprócz tego rozwój wszystkich przystani nadzalewowych - turystycznie i gospodarczo, nowe miejsca pracy w handlu, produkcji i usługach.
4. Zdaję sobie sprawę z powolnego i nieuchronnego spłycania Zal. Wiślanego, jak również Zal. Szczecińskiego, Wisły, Odry. Dlatego drogi wodne się utrzymuje i pogłębia.
5. Zapłacą, tylko dlaczego nazywasz tę inwestycję nietrafioną?
To znaczy dla PORTÓW : Elbląg, Suchacz, Kadyny, Tolkmicko, Frombork Ujście. "...wpisuje się w projekt Trójmorza "(!?)
"...Mamy fragment polskiego wybrzeża, polskiego morza, który sąsiaduje z niezwykle zmilitaryzowanym fragmentem Federacji Rosyjskiej, do którego dostępu nie ma polska żegluga, polska bandera; "
Średnia głębokość tego morza (zalewu) to ok. 2.7 m, już widzę jak będą tam śmigały nasze fregaty rakietowe i okręty podwodne.
"...Polska znajdzie wyższe miejsce na mapie gospodarczej Europy i świata..." a "ludzie będą żyli dostatniej" cytując klasyka.
Jak dla mnie jest to prowokacja i sabotaz tych farbowanych na prawice bolszewikow. Wielka kasa wyrzucona w bloto!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.