Rząd Nowej Zelandii przeznaczył 400 mln NZD (ok. 242 mln USD) dla państwowego operatora promów KiwiRail na budowę dwóch promów ro-pax mających zastąpić flotę trzech obecnie eksploatowanych pod znakiem handlowym InterIslander, starzejących się promów, pływających pomiędzy głównymi wyspami kraju, przez Cieśninę Cooka.
Obecnie zatrudnione są na tym połączeniu: Kaitaki, zbudowany jako Isle of Innisfree przez stocznię Van der Giessen Noord w 1995 r., o pojemności brutto 22 400; Kaiarahi, 1998 r., GT 22 200 i Aratere, 1998, GT 17 800.
Co ciekawe aż dwa z nich znane są z linii Gdynia-Karkslrona.
27 listopada 2013 roku wypłynął z Gdyni na Nową Zelandię prom Stena Alegra, wycofany z obsługi połączenia Gdynia - Karlskrona i wyczarterowany przez Stena Ro-Ro armatorowi KiwiRail z Nowej Zelandii. Początkowo umowa obejmowała okres sześciu miesięcy, ale jak widać prom został tam na dłużej - to obecny Kaiarahi.
Wcześniej na antypody trafił inny prom zatrudniony niegdyś na "gdyńskiej" linii. Od lutego do czerwca 2005 roku pływał między Gdynią a Karlskroną prom Stena Challenger, pracujący od sierpnia 2005 roku, już jako Kaitaki, na linii Picton-Wellington.
Obecnie zatrudniona przez InterIslander trójka promów przewozi rocznie 800 000 pasażerów oraz ładunki o wartości 14 mld NZD.
Na budowę nowych promów, których projektowanie zlecono duńskiemu OSK ShipTech AS, i które powinny zostać wprowadzone do eksploatacji do 2025 roku, zostanie rozpisany międzynarodowy przetarg organizowany przez francuskiego brokera BRS Group.
PBS, z mediów
Fot.: InterIslander, Piotr B. Stareńczak