Niemiecki armator United Wind Logistics (UWL) odebrał z chińskiej stoczni Jiangsu Zhenjiang swój pierwszy nowy transportowiec pokładowy o nośności 10 000 ton - BoldWind. Drugi statek - BraveWind - ma być przekazany za około cztery miesiące.
Kontrakt niemieckiego armatora z chińską stocznią przewiduje w opcji budowę kolejnych dwóch podobnych jednostek.
Statki te należą oczywiście do grupy ciężarowców, czyli statków przeznaczonych do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych, ale jest przedstawicielem relatywnie nowej ich odmiany, projektowanej i budowanej głównie z myślą o obsłudze rynku budowy farm wiatrowych, zwłaszcza morskich. Nowej "rasy" statki są nieco mniejsze, a przede wszystkim charakteryzują się mniejszą nośnością, niż typowe, "tradycyjne" ciężarowce modułowe.
Długi na 148,5 m BoldWind, o długości pokładu 128 i szerokości 28 metrów, wkrótce rozpocznie swój dziewiczy rejs, przewożąc łopaty turbin wiatrowych z Chin do Norwegii (transport aranżowany przez DSV Panalpina).
Po dotarciu do Europy, statek zostanie zatrudniony w długoterminowym czarterze przez MHI Vestas Offshore Wind.
Jak ujawnił UWL - elastyczność pokładowców, z których każdy oferuje powierzchnię ładunkową 3600 m², czyni je odpowiednimi również dla innych dużych lub ciężkich ładunków, ale pomyślany jest głównie do przewozu elementów wież oraz łopat turbin wiatrowych.
Każdy ze statków ma zoptymalizowany kształt kadłuba i spalinowo-elektryczny dostarczony przez ABB i MAN, z czterema silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normy emisji spalin IMO Tier III (układy odprowadzenia spalin silników wyposażone są w katalizatory).
UWL jest oddziałem hamburskiego armatora i brokera zajmującego się przewozami ładunków ciężkich, wielkogabarytowych i break bulk (półmasowych) United Shipping Group.
UWL eksploatuje obecnie obecnie jeden specjalistyczny ciężarowiec pokładowy - VestVind, czarterowany przez MHI Vestas od czerwca 2017 r.
PBS