ABB i Hydrogene de France (HDF) podpisały list intencyjny na rzecz wspólnego opracowania megawatowych systemów ogniw paliwowych dla żeglugi morskiej, zdolnych do zasilania statków oceanicznych.
Alians ten bazuje na istniejącej wcześniej współpracy z firmą Ballard Power Systems, która dostarcza rozwiązania w zakresie ogniw paliwowych z membraną do wymiany protonów (ang. proton exchange membrane - PEM). Nowe systemy, zawierające tę technologię, opracowaną wspólnie przez ABB i Ballard, mają być produkowane w nowym zakładzie HDF w Bordeaux we Francji.
Od kilkuset kilowatów do megawatów
"Dążymy do tego, aby systemy ogniw paliwowych na dużą skalę były dostępne do pilotażu od 2022 roku. Przewidujemy zwiększenie ich mocy z kilkuset kilowatów do megawatów do 2022 - 2023 roku. Dzięki temu będą one stanowić realne źródło zasilania dla większej liczby typów jednostek pływających, w tym dużych statków oceanicznych” – deklaruje Jostein Bogen, kierownik produktu ds. magazynowania energii i ogniw paliwowych w ABB Marine & Ports.
Według niego, ogniwa paliwowe produkowane są na coraz większą skalę, ich koszt maleje, a one same stają się coraz bardziej kompaktowe. Ta technologia szybko się rozwija i wkrótce pomoże całej branży w osiągnięciu jej celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych w żegludze.
"Choć obecnie przekształcenie napędu okrętowego na paliwo typu diesel w system zasilany w 100 procentach ogniwami paliwowymi może okazać się niewykonalne, to same systemy można doposażyć i zmodernizować. Żegluga bliskiego zasięgu może być pierwszym zastosowaniem tej technologii, ale uważamy ją również za możliwą do wykorzystania w żegludze dalekomorskiej, przynajmniej jako pomocnicze źródło energii" – dodaje Jostein Bogen.
Jego zdaniem, to tylko kwestia czasu, zanim wiele zalet technologii ogniw paliwowych znajdzie się w zasięgu całego sektora morskiego.
Ogniwa wodorowe idą w parze z bateriami
Choć ogniwa paliwowe zasadniczo nie zabierają wiele przestrzeni ładunkowej, to jednak projekt statku musi być zoptymalizowany pod kątem nowych systemów zasilania i rodzaju paliwa.
Same ogniwa paliwowe mają wyższą wydajność niż silniki spalinowe. Technologia ta może być także stosowana w połączeniu z innymi systemami w celu uzyskania dodatkowych korzyści. Na przykład statki z silnikami wysokoprężnymi mogą stosować ogniwa paliwowe w celu zwiększenia wydajności i przestrzegania przepisów w takich obszarach jak fiordy i porty o zerowej emisji zanieczyszczeń.
"W przypadku statków eksploatowanych na dłuższych dystansach zastosowanie ogniw paliwowych w połączeniu z bateriami może zoptymalizować działanie siłowni, zapewniając jednocześnie optymalną żywotność i wydajność ogniw paliwowych. Widzimy, że baterie i technologie ogniw paliwowych idą w parze” – podkreśla przedstawiciel ABB Marine & Ports.
Pomogą obniżyć emisję gazów cieplarnianych
Ogniwa paliwowe zamieniają energię chemiczną z wodoru na energię elektryczną poprzez reakcję elektrochemiczną. Dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii do produkcji wodoru, cały łańcuch energetyczny może być czysty.
"Cieszymy się na współpracę z ABB w zakresie montażu i produkcji megawatowych systemów ogniw paliwowych dla rynku morskiego w oparciu o technologię Ballard" - podkreśla Damien Havard, dyrektor generalny HDF.
"W związku ze stale rosnącym zapotrzebowaniem na rozwiązania umożliwiające zrównoważoną i odpowiedzialną żeglugę jesteśmy przekonani, że ogniwa paliwowe odegrają ważną rolę w osiągnięciu przez przemysł morski celów redukcji emisji CO2" - dodaje Juha Koskela, dyrektor zarządzający ABB Marine & Ports.
ABB nie kryje, że wiąże duże nadzieje z rozwojem nowych, bezemisyjnych technologii, w tym systemów ogniw paliwowych dla statków. Realizacja projektów w zakresie ekoefektywności, umożliwiającej zrównoważonym inteligentnym miastom, gałęziom przemysłu i systemom transportowym łagodzenie zmian klimatycznych i ochronę zasobów nieodnawialnych, przyniosła spółce 57 procent całkowitych przychodów w 2019 roku. Firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia z tej działalności 60 procent przychodów do końca 2020 roku.
GL na podst. ABB, HDF