Armator i przewoźnik kontenerowy MSC Mediterranean Shipping Company poinformował dzisiaj, że należący do niego MSC Gülsün, największy w świecie kontenerowiec, przybył do Europy po zakończeniu swojej dziewiczej podróży z północy Chin. Jak już informowaliśmy (jako pierwsi w mediach) statek spodziewany jest w Gdańsku 23 sierpnia, gdzie cumować będzie przy nabrzeżu terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
Statek został formalnie przekazany przez stocznię 4 lipca i opuścił redę Okpo w Korei Południowej 6 lipca. Kontenerowiec, po przyjęciu pierwszej partii ładunku, wyruszył 8 lipca z chińskiego portu Tianjin, potem zawijał do kolejnych na Dalekim Wschodzie: Qingdao, który opuścił 12 lipca, Yantian - 22 lipca i Tanjung Pelapas - 28 lipca. Cieśninę Bab al-Mandab przeszedł 5 sierpnia, Kanał Sueski - 9 sierpnia, a Gibraltar minął 13 dnia tego miesiąca.
Pierwszym europejskim portem, do którego zawinął MSC Gülsün było Algeciras w Hiszpanii, w którym spędził około 40 godzin (13-15 sierpnia). Cumowanie w drugim - Bremerhaven - spodziewane jest dzisiaj (w poniedziałek, 19 sierpnia) po południu.
MSC Gülsün jest pierwszym przedstawicielem nowej klasy statków 23 000+ TEU - serii, której wprowadzenie do eksploatacji zaplanowano na lata 2019-2020, wzbogacając flotę obsługującą globalną sieć żeglugową MSC, jednego ze światowych liderów w transporcie i logistyce.
Zbudowany w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) Geoje w Korei Południowej, MSC Gülsün wyznacza - jak czytamy w oficjalnej informacji MSC dla mediów - nowy standard w transporcie kontenerowym, w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Pojemnikowiec MSC Gülsün, o długości około 400 metrów i szerokości ponad 60 metrów, ma obecnie rekordową pojemność ładunkową dla kontenerowca - 23 756 TEU.
Rekord, ale jaki?
Po drodze do Gdańska, MSC Gülsün pomógł portowi Tanjung Pelepas ustanowić jego nowy rekord w zapełnianiu kontenerowców ładunkiem. Statek opuścił ten port 28 lipca z rekordową ilością kontenerów - 19 574 TEU.
Statek ma nominalną ładowność podawaną przez armatora na poziomie 23 756 TEU, ale w praktyce rzadko lub nawet nigdy może się nie zdarzać jej pełne wykorzystanie m.in. dlatego, że jest to tylko liczba slotów - miejsc na kontenery, przy czym nie wszystkie te kontenery mogą być w pełni załadowane (obciążone). W przypadku załadunku tylko pełnych kontenerów (według ich dopuszczalnego obciążenia) - każdy statek może przyjąć zazwyczaj znacznie mniejszą liczbę "pudeł" niż wynosi nominalna ładowność kontenerowca.
Więcej o MSC Gülsün, w tym dane techniczne i o tym, że nie według każdego kryterium statek ten może być uważany za największy kontenerowiec świata - w naszym wcześniejszym materiale:
Czytaj także: Nowy największy kontenerowiec świata pojawi się w Gdańsku
Jednorazowo MSC Gülsün może pomieścić w przewożonych kontenerach alternatywnie następujące ilości towarów: 8,35 mln "mikrofalówek", 2,94 mln pralek, 386 mln par butów, 8 mln paneli słonecznych, 2,37 mln opon samochodowych, 223 mln bananów (tylko w chłodzonych kontenerach w liczbie odpowiadającej dostępnym na statku gniazdom dla nich przeznaczonym) albo 47 512 samochodów osobowych.
Efekt skali w ekonomii i ochronie środowiska
Większe statki generalnie emitują mniej CO₂ w przeliczeniu na przewożony kontener, pomagając eksporterom, importerom i spedytorom przemieszczającym towary z wykorzystaniem usług MSC między Azją a Europą, realizować cel zmniejszenia śladu węglowego swoich łańcuchów dostaw.
Nowy rekordowy kontenerowiec wyposażony jest w silnik napędu głównego MAN D&T 11G95ME-C9.5 o mocy 66 650 kW. Zapewnia on statkowi prędkość do 21 węzłów. W przypadku MSC Gülsün przwóz 1 tony ładunku na dystansie 1 mili morskiej "kosztuje" 7,49 grama emisji CO₂.
Jako prywatna (należąca do rodziny) grupa legitymująca się znaczącymi tradycjami morskimi - czytamy w oficjalnym komunikacie firmy - MSC potwierdza swoje zaangażowanie w inwestowanie w największe i najbardziej uczęszczanie szlaki handlowe na świecie wraz zamawiając i wprowadzając do eksploatacji MSC Gülsün i 10 kolejnych statków tej klasy (serii).
Statek jest wyposażony w ponad 2000 gniazd dla kontenerów chłodniczych, co - jak zapewnia MSC - "pobudza handel artykułami spożywczymi, napojami, produktami farmaceutycznymi oraz innymi artykułami chłodzonymi i mrożonymi pomiędzy Azją a Europą".
Nowatorskie rozwiązania techniczne
Ta nowa klasa statków została zaprojektowana z myślą o szerokim zakresie zagadnień związanych z ochroną środowiska, wydajnością, stabilnością (statecznością) i innymi aspektami bezpieczeństwa. MSC Gülsün charakteryzuje się - jak twierdzi MSC - niezwykłym podejściem do efektywności energetycznej, m.in. dzięki kształtowi dziobu zaprojektowanemu w celu zwiększenia efektywności energetycznej poprzez zmniejszenie oporów kadłuba. Najnowocześniejsza technologia minimalizuje też opór wiatru, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
Oceaniczna żegluga kontenerowa jest już i tak jedną z najbardziej przyjaznych dla środowiska form transportu towarów, powodującą niższą emisję CO₂ na jednostkę przewożonego towaru, niż inne formy transportu towarów, takie jak samoloty, pociągi, ciężarówki czy barki.
Dodatkowa poprawa efektywności energetycznej i oszczędności paliwa na MSC Gülsün gwarantuje - jak zapewnia armator w oficjalnym komunikacie, że MSC jest na dobrej drodze do osiągnięcia z wyprzedzeniem międzynarodowych celów polityki środowiskowej na rok 2030, określonych przez Międzynarodową Organizację Morską - agendę ONZ (IMO), bazując na 13-procentowej poprawie emisji CO₂ na tonę przewożonego ładunku, osiągniętej już we flocie MSC w latach 2015-2018.
Aby zapewnić zgodność ze zbliżającymi się regulacjami IMO w sprawie paliw żeglugowych w 2020 r., statek jest również wyposażony w zatwierdzony przez IMO hybrydowy system oczyszczania spalin i ma możliwość przechodzenia na paliwo o niskiej zawartości siarki.
Jest też statkiem zaprojektowanym i zbudowanym jako "LNG ready", to znaczy przygotowanym do łatwego dostosowania (przebudowy) siłowni do spalania paliwa składowanego jako LNG (skroplony gaz ziemny) w przyszłości.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Zapewnienie bezpieczeństwa załogi i ładunku jest pierwszoplanowym priorytetem dla MSC - zapewnia armator. Nowa klasa statków, reprezentowana przez MSC Gülsün wyposażona jest w podwójne zabezpieczenie kadłuba wokół siłowni (nie od dzisiaj standardem na kontenerowcach są podwójne burty i podwójne dno w rejonie przedziału ładunkowego, ale siłownie dotąd nierzadko nie miały podwójnych burt) oraz trójwymiarowy program oceny stanu kadłuba.
Nowy "dwuwieżowy" system przeciwpożarowy z wysokowydajnymi pompami został zainstalowany w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa marynarzy na statku i ochrony ładunku przewożonego w całej przestrzeni ładunkowej.
MSC Gülsün wraz z dziesięcioma statkami siostrzanymi został zaprojektowana tak, aby sprostać kolejnym krokom w digitalizacji żeglugi i handlu morskiego. Umożliwienie szybkiej transmisji danych pomiędzy statkiem a stacjami brzegowymi oraz połączenia dla "inteligentnych kontenerów", sprawia, że żegluga staje się bardziej przejrzysta, bezpieczna i niezawodna dla klientów - twierdzi MSC.
SHI dostarczy sześć statków nowej klasy (pierwszy zamówiono we wrześniu 2017 roku), podczas gdy stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) buduje pozostałe pięć, również w Korei Południowej.
Stocznia SHI zdała już kolejną jednostkę z serii zapoczątkowanej przez MSC Gülsün - MSC Samar (formalnie przekazany armatorowi 31 lipca), dla której armator podaje taką samą ładowność - 23 756 TEU.
Zgodnie z danymi VesselsValue, MSC jest drugim z armatorów posiadających najwięcej zamówień na kontenerowce określane ULCV (ultra large container vessel) o ładowności powyżej 20 tys. TEU. Było to - kilka tygodni temu, według VesselsValue - 10 zamówionych statków o łącznej ładowności 230 000 TEU. Hyundai Merchant Marine przejął prowadzenie z 12 statkami o łącznej ładowności 276 000 TEU, podczas gdy trzecie miejsce należało do największego francuskiego przedsiębiorstwa żeglugowego - CMA CGM, które posiadało w zamówieniach dziewięć olbrzymich kontenerowców o łącznej ładowności 198 000 TEU.
rel (MSC), PBS, AL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.