Karlino taką nazwę ma nowy statek Polskiej Żeglugi Morskiej, który armator odebrał z chińskiej stoczni. To 62. jednostka tego największego polskiego armatora.
- Karlino to bliźniaczy statek do masowców Szare Szeregi i Armia Krajowa - mówi zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki. - To są statki, które na rynku globalnym będą do wożenia suchych ładunków masowych. Statki z potężnymi dźwigami, 30-tonowymi. Będą wozić głównie zboże, produkty rolne w relacjach z Ameryki Północnej do Europy i w relacji coraz częstszych w PŻM-ie, z Morza Czarnego do Afryki Północnej.
Jak podała Polska Żegluga Morska - masowiec Karlino w pierwszą swoją podróż popłynie z ładunkiem stali z portów chińskich i koreańskich do portów w Kostaryce i Meksyku. W dziewiczym rejsie statkiem dowodzi kpt. ż. w. Paweł Wajgelt.
W chwili obecnej flota Grupy PŻM składa się z 62 statków, a już za miesiąc powiększy ją Sopot - jednostka bliźnicza m/s Karlino.
Karlino (nr IMO 9727510), to nowoczesny, ekonomiczny w eksploatacji udźwigowiony masowiec szerokolukowy ("otwarty") projektu Deltamarin 37 o nośności 39 035 t, tonażu pojemnościowym brutto 25 278 i netto 13 200, długości całkowitej 179,99 m, dł. między pionami 176,65 m, szerokości konstrukcyjnej 30,00 m, zanurzeniu 10,50 m i wysokości bocznej 15,00 m. Zbudowany przez stocznię Zhoushan ZJ Yard z grupy Yangfan Group Co Ltd (stoczniowy nr budowy BC38K-PZ07), noszący banderę liberyjską statek charakteryzuje się pojemnością ładunkową 51 288 m³ (ziarno) i 48 918 m³ (bale).
Napęd główny, z pojedynczą śrubą i silnikiem (MAN-B&W 5S50ME-B9, prod. Dalian Marine Diesel Co Ltd - Chiny) o mocy MCR 6050 kW (8226 KM) zapewnia prędkość eksploatacyjną 14 węzłów (ze spalaniem paliwa na poziomie 18 ton na dobę).
Radio Szczecin, PortalMorski.pl
Fot.: PŻM
posiada jakiekolwiek plany zakupu gazowców i zbiornikowców? ( przypomnę ,że 100 % dostaw ropy i gazu do polski drogą morską realizują obcy armatorzy )
Czy PŻM będzie miała lub ma wsparcie rządu w ramach takiej strategii jaką prowadzi rząd w ramach której flota PŻM zostanie zasilona gazowcami i zbiornikowcami ?
Czy są plany lub wizje w PŻM wprowadzenia innych statków do floty np.: kontenerowców.
W ostatnich latach systematycznie wzrósł tonaż przeciętnego budowanego masowca tym czasem PŻM mentalnie jeżeli chodzi
o wielkość jednostek tkwi w głębokich latach 70 tych , w związku z tym zachodzi pytanie dlaczego PŻM nie wprowadza do swojej floty jednostek większych np.: 150 lub 180 tyś dwt ?
Nasz wschodni sąsiad - Rosja - ingerowała w wybory prezydenckie w USA, maczała palce w wyborach we Francji. Czy o naszych wyborach nie pamięta? Więcej w tekście :
[link usunięty]
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.