Może nie jest to "łódź Bonda", ale na pewno nowoczesna i o parametrach techniczno-eksploatacyjnych, których nie musi się wstydzić na dzisiejszym rynku małych jednostek roboczych. Szczecińscy piloci otrzymają wkrótce nową pilotówkę.
W estońskiej stoczni Baltic Workboats AS dobiegają końca prace przed przekazaniem łodzi pilotowej Pilot 61 zbudowanej na zamówienie obsługującego ruch statków m.in. w Szczecinie, Świnoujściu i Policach przedsiębiorstwa Szczecin Pilot Sp. z o.o.
Łódź motorowa, która będzie bazowała w Świnoujściu, została już (jak wiadomo z materiału video armatora - patrz pod artykułem) ochrzczona.
Polskie stacje pilotowe obsługiwane są dotąd zarówno przez pilotówki używane, jak i (zwłaszcza w ostatnich latach) nowo-budowane. Pilot 61, reprezentujący typoszereg Pilot 15 WP (15 meter Wave Piercing Pilot Boat) stanie się prawdopodobnie najnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym technicznie (jak na swoje czasy) kutrem pilotowym wprowadzonym do eksploatacji przez polskie przedsiębiorstwa pilotowe.
Z motorówek tego projektu korzystają już takie organizacje pilotowe, jak Danpilot z Danii, Estonian Pilots z Estonii i Port Everglades Pilots Association z Florydy.
Charakterystyka techniczna i właściwości kutrów pilotowych projektu Pilot 15 WP:
Pilot 15 WP, a więc i szczeciński Pilot 61, charakteryzuje się m.in. stosowanym na pilotówkach przez różne stocznie od relatywnie niedługiego czasu, specjalnym kształtem kadłuba w części dziobowej z charakterystyczną gruszką o ostrych krawędziach. Kształt kadłuba opracowany dla kutra pilotowego typu Pilot 15 WP pozwala mu bardziej wchodzić w fale (stąd określenie wave piercing - przeszywający fale), w związku z czym dziób jednostki jest w mniejszym stopniu podbijany na falach i nie opada tak głęboko między nimi, jak przy tradycyjnym kształcie kadłuba, co wpływa zarówno na poprawę komfortu, jak i bezpieczeństwo obecnych na pokładzie.
Projektantom i budowniczym ze stoczni Baltic Workboats AS udało się także osiągnąć dość niski, jak na tego typu szybkie łodzie motorowe, poziom hałasu w sterówce.
PBS
Kuter pilotowy typu Pilot 15 WP - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9878424
armator - Szczecin Pilot Sp. z o.o.
stocznia - Baltic Workboats AS, Estonia
stoczniowy nr budowy - 90192
położenie stępki - 20 grudnia 2018
zamówienie - listopad 2018
długość całkowita - 14,95 m
szerokość konstrukcyjna - 4,50 m
zanurzenie maksymalne - 1,34 m
nośność - 22 t
wyporność - 22,90 t
tonaż pojemnościowy brutto - 19
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 286
moc napędu głównego - 2 x 368 kW
prędkość eksploatacyjna - 27 węzłów (według niektórych źródeł - 32 w.)
szacowany zasięg - 270 Mm
poziom hałasu w sterówce / pomieszczeniu pilotów - 65 dB przy pełnej prędkości
warunki zewnętrzne - powietrze -25 / +35 C; woda morska 0 / +27 C
łamanie lodu o grubości - do 5 cm
pojemność zbiorników
- paliwo - 1600 l
- woda - 50 l
- ścieki - 150 l
silniki napędu głównego - 2 x Volvo Penta D13 MH
śruby napędowe - 2, o stałym skoku
przekładnia redukcyjna - ZF 325-1
materiał konstrukcyjny - aluminium
liczba miejsc - 2 osoby załogi + 6 pilotów
klasyfikacja - Lloyd's Register
Budowa jednostki Pilot 61:
Film promocyjny pilotówek typu Pilot 15 WP:
może pilotom z nimi dobrze?
a polskie stocznie nawet funta kłaków z tego nie mają , skandal mało powiedziane .
przedsiębiorstwa pilotowe są prywatne.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.