Do 24 marca wojewoda pomorski ma czas, by wydać decyzję o zezwoleniu na budowę przekopu Mierzei Wiślanej. Obecnie trwa weryfikacja złożonych przez inwestora czyli Urząd Morski w Gdyni dokumentów - podało PAP we wtorek biuro prasowe wojewody pomorskiego.
Jak wskazało biuro prasowe wojewody pomorskiego, zgodnie z ustawą o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wojewoda pomorski wydaje decyzję w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku - z możliwością przedłużenia terminu. Inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni wniosek złożył 24 stycznia tego roku.
Jak wyjaśniło biuro prasowe wojewody pomorskiego, obecnie trwa weryfikacja złożonych dokumentów pod kątem ich kompletności oraz zgodności z przepisami prawa. Tak jak od każdej innej decyzji również od decyzji w sprawie przekopu przysługuje prawo do wniesienia odwołania - wskazało biuro prasowe wojewody.
Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała PAP we wtorek, że Urząd Morski w Gdyni złożył do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" wraz z wnioskiem o zatwierdzenie projektu podziału nieruchomości i nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. To kolejny dokument umożliwiający rozpoczęcie budowy nowej drogi wodnej.
Inwestor ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.
Urząd Morski w Gdyni posiada także pozwolenie wodnoprawne wydane przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku na wykonanie urządzeń wodnych. Dyrektor Zarządu Zlewni w Elblągu, wydał natomiast pozwolenie wodnoprawne na lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i nowych obiektów budowlanych oraz na gromadzenie na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią materiałów, które mogą zanieczyścić wody w ramach inwestycji pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".
Pozwolenia wodnoprawne zostały wydane na obszar dotyczący województwa pomorskiego. Decyzje dotyczące województwa warmińsko - mazurskiego zostaną uzyskane w późniejszym terminie- podała Magdalena Kierzkowska.
Ogłoszono także przetarg na przekop. Inwestor szuka wykonawców samego przekopu, wraz ze śluzą i portem wewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Przewidywany termin otwarcia ofert to marzec 2019 roku.
W połowie grudnia Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji RDOŚ w Olsztynie. W styczniu KE poinformowała PAP, że otrzymała odpowiedź i że przeanalizuje ten dokument.
Wcześniej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które do KE wysłał jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, ponieważ Komisja w piśmie powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą.
Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.
autorka: Agnieszka Libudzka
Takie inwestycje jak ta planowana przez mierzeję na zachodzie Europy występują i są budowane w dużych ilościach i nikt tam nie zadaje zbędnych i idiotycznych pytań bo wszyscy wiedza , że gospodarka morska ma charakter strategiczny dla tych państw i każda inwestycja w tej dziedzinie podnosi ranking tych państw .Mam nadzieje ,że tym razem nie padnie odpowiedz nie bo nie?.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.