Od jakiegoś czasu ze źródeł shipbrokerskich dochodzą pogłoski o zainteresowaniu Polskiej Żeglugi Morskiej ewentualnym pozyskaniem promu z rynku statków używanych z przeznaczeniem do eksploatacji w barwach Unity Line. Ostatnio mowa jest o statku typu ro-pax Hartmut Puschmann należącym dotąd do włoskiego armatora Moby SpA.
Polityk włoski Mauro Pili, były prezydent Regionu Sardynia i burmistrz miasta Iglesias, cytowany jest jako ujawniający publicznie informację o sprzedaży przez operatora promowego Moby promu typu ro-pax Hartmut Puschmann. Jako nabywca, w tych samych źródłach, wskazywany jest polski operator promowy Unity Line (prawdopodobnie miałoby chodzić o zakup Polskiej Żeglugi Morskiej). Podawana jest też cena - 17 mln euro.
Informacji podanej i określanej przez specjalistyczny biuletyn jako "pogłoskę" lub "plotkę" nie udało się potwierdzić jego autorom w mającej siedzibę w Mediolanie firmie Moby. Jednak z drugiej strony kilka niezależnych źródeł z branży brokerskiej określiło transakcję jako "bardzo prawdopodobną".
Polska Żegluga Morska, z którą kontaktowaliśmy się w czwartek - również nie potwierdziła transakcji lub zainteresowania wspomnianym promem.
Informacja dot. ewentualnego zakupu dla Unity Line promu od Moby ukazała się w jednym z młodszych i jeszcze nie znanych bardzo szeroko biuletynów branżowych, redagowanym jednak przez wiarygodnego belgijskiego dziennikarza morskiego, byłego redaktora naczelnego renomowanego, szeroko znanego periodyku fachowego zajmującego się żeglugą promową, ro-ro i wycieczkową.
Długi na 150,38 i szeroki na 23,40 m Hartmut Puschmann (nr IMO 9031686), to jednostka typu ro-pax, zbudowana w 1993 r., w stoczni Fincantieri - Cantieri Navali Italiani S.p.A. z Palermo, jako bliźniacza obecnych promów towarowych zatrudnionych w Unity Linie przez Euroafrikę - Galileusz i Copernicus. Charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 14 398 jedn. i nośnością 7330 t.
Statek dysponuje 50 miejscami dla pasażerów w 25 kabinach oraz miejscami dla 18 osób załogi. Na pokładach ładunkowych, z linią ładunkową ro-ro o długości 1820 m, mieści do 141 zestawów drogowych (ciężarówek / trailerów).
Łączna moc napędu głównego jednostki z dwiema śrubami, pozwalająca na osiąganie prędkości eksploatacyjnej 19,10 węzłów, to 11 520 kW (15 662 KM).
Dotychczasowym operatorem promu ro-pax jest Compagnia Italiana Di Navigazione, a armatorem (właścicielem) - Tirrenia di Navigazione SpA.
Compagnia Italiana di Navigazione SpA. oraz Tirrenia di Navigazione są podmiotami należącymi w 100 % do Moby SpA., znanej także z działalności operatora promowego pod nazwą handlową Moby Lines.
PBS
Szkoda tylko, że wybór padł na takiego złomka, który w tym roku skończy 26 lat.
Eksploatowany przez syfiarzy włochów, więc zapewne stan promu nie jest najlepszy.
Cena korzystna.
Dziś z rynku wtórnego trzeba kupować jednostki budowane min. w 2000 roku, aby były wystarczająco nowoczesne i opłacalne.
Fenomenem jest jedynie "Polonia", która zbudowana w 1995 roku technologicznie dorównuje jednostkom zbudowanym po 2000 roku - nadal nowoczesne i bezawaryjna.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.