Sześć godzin - tyle w przybliżeniu trwał transport przęseł mostu zwodzonego z Gdyni do Sobieszewa. Holowana / pchana barka, na której płynęły dzisiaj stalowe elementy miały tam dotrzeć dzisiaj, 12 lipca, około godziny 16.
Przęsła mostu zwodzonego transportowane były specjalnym barko-pontonem, który może przyjąć na pokład ładunki o łącznej masie do 8 tys. ton. Jest to TRD Horizon, należący do TREND Projekt Sp. z o.o. - firmy organizującej i realizującej transport ładunków ciężkich i wielkogabarytowych.
Każde z przęseł, których budowę zlecono Vistalowi, a którą dokończyła firma Gafako działająca na terenie byłej Stoczni Gdynia, waży ponad 300 ton. Ich łączna rozpiętość wyniesie niecałe 60 metrów. Transport ogromnych konstrukcji jest niezwykle skomplikowaną operacją, do której przygotowywano się od kilku dni. Co ważne, wiele zależy od warunków pogodowych - silny wiatr może utrudnić całą operację.
Przez ostatnie kilka miesięcy, wyprodukowane przez Vistal i Gafako, zwodzone elementy były magazynowane w Gdyni. Przed transportem do Gdańska konstrukcja została pokryta warstwą antykorozyjną. Na zwodzonych przęsłach zamontowana została już m.in. hydraulika, kolektor deszczowy, łożyska i skrzynki ryglowe. Gdy prace przy zabezpieczeniu konstrukcji się zakończyły, rozpoczęto układanie specjalnych szyn, które połączyły nabrzeże z barką. Na szyny umieszczono ogromne przęsła, które przez kilkanaście godzin przesuwano najpierw jedno, potem drugie przęsło. Do tego wykorzystano też specjalne wózki widłowe, które przenosiły te ogromne elementy. Trwająca trzy dni operacja zakończyła się sukcesem.
Montaż zwodzonych przęseł rozpocznie się w poniedziałek, 16 lipca. Data jest nieprzypadkowa, od tego dnia obowiązuje pozwolenie na zajęcie toru wodnego.
Przypomnijmy, że symbolicznie pierwszą łopatę pod budowę mostu zwodzonego wbito we wrześniu 2016 roku. Nowa przeprawa ma mieć 173 m długości, a czas jej otwierania ma potrwać nie dłużej niż 150 sekund. Koszt budowy oszacowano na 57 milionów złotych.
Czytaj także: Opóźniona budowa zwodzonego mostu w Sobieszewie
• długość obiektu - 173 m,
• długość obiektu ze skrzydłami - 181,50 m,
• rozpiętości teoretyczne przęseł dojazdowych - 2x25 m + 2x25 m,
• rozpiętość teoretyczna przęseł zwodzonych - 59,5m,
• szerokość ustroju niosącego - 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2,0 m; szerokość ścieżki rowerowej 2,4 m,
• klasa obciążeń - A wg PN-85/S-10030,
• kąt ukosu z rzeką Martwa Wisła- 93 stopni,
• światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic 50 m,
• światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej,
• czas otwierania obu przęseł - 150 sekund.
rel (DRMG), AL
Fot., video: Trend Projekt