W oficjalnym komunikacie z dnia 24 maja Polska Żegluga Bałtycka SA (Polferries) poinformowała, że realizując długoterminową strategię odnowy floty, której kluczowym elementem jest budowa nowych promów, zrealizowała kolejny etap tej strategii, polegającej na nabyciu promu Cracovia i eksploatowaniu go w długoterminowym czarterze.
Wcześniej przedstawiciele armatora mówili nie o czarterze, lecz o zakupie promu.
Prom ten - jak czytamy w oficjalnym komunikacie - wzmocni pozycję rynkową spółki, poprawi wyniki finansowe i zabezpieczy finansowanie PŻB SA pod budowę nowej jednostki. Podstawowym celem kołobrzeskiego armatora jest odnowa tonażu poprzez budowę nowych promów w polskich stoczniach.
Prom Cracovia w sobotę 20 maja br. wyszedł z portu w Burgas w Bułgarii, a jego przybycie do Polski planowane jest na początku czerwca. Przed pierwszym zawinięciem do polskiego portu Cracovia odwiedzi najprawdopodobniej najpierw Ystad, gdzie odbędzie próbne manewry i cumowanie oraz sprawdzenie dopasowania rampy terminalowej. Wstępnie, według informacji dostępnej 24 maja, prom Cracovia może dotrzeć do Ystad 2 czerwca po południu. Wczesnym wieczorem, we środę, 24 maja prom był na wysokości Sycylii i zbliżał się do Cieśniny Sycylijskiej.
Jednostka po niewielkim remoncie, który przeprowadzony zostanie w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia SA w Szczecinie, będzie eksploatowany na linii Świnoujście - Ystad. Cracovia będzie trzecim promem PŻB SA pływającym na tej linii, dołączając do promów Mazovia i Baltivia.
Cracovia charakteryzuje się (jak podaje operator) następującymi podstawowymi parametrami techniczno-eksploatacyjnymi: długość - 180 m, szerokość - 24,30 m, zanurzenie - 6,5 m, GT - 24 813, liczba pasażerów - 640, długość linii ładunkowej ro-ro - 2196 m, rok budowy - 2002 r. Jednorazowo prom będzie mógł zabrać około 125 samochodów ciężarowych oraz 64 samochody osobowe i 640 pasażerów. Do dyspozycji na promie będzie 57 kabin. Prom spełnia wymogi wszystkich obowiązujących Konwencji oraz zalecenia IMO, a także wszystkie inne wymagania dotyczące uprawiania żeglugi.
Znacznie szerzej (i jako pierwsi w mediach) przedstawiliśmy prom w naszych wcześniejszych materiałach:
PŻB zakupiła używany prom. Wiemy, który - to Drujba. (VIDEO)
Nowy prom we flocie PŻB będzie eksploatowany pod nazwą Cracovia
Wraz z wejściem na linię Cracovii, armator podjął decyzję o otworzeniu nowej, sezonowej linii na wyspę Bornholm. W sierpniu prom zawinie dwa razy do portu w Rønne.
rel (PŻB), PBS
Fot.: PŻB