Żegluga

Polska Żegluga Bałtycka, której jednostki pływają pod marką Polferries, zakupiła bułgarski prom pasażersko-samochodowy, który będzie eksploatowany pod nazwą Cracovia. Jak poinformował PAP prezes PŻB, nowa jednostka będzie pływała od czerwca na linii Świnoujście – Ystad.

"W marcu br. zakupiliśmy prom, który był użytkowany przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym" – powiedział we wtorek prezes PŻB Piotr Redmerski. Jak dodał, jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.

"To bardzo młody prom, został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 124 samochodów ciężarowych oraz 650 pasażerów i 55 osobową załogę" – podkreślił. Redmerski zaznaczył, że spełnia on wszystkie wymagania potrzebne do żeglugi.

Prezes powiedział, że obecnie prom wciąż pływa po Morzu Czarnym i zostanie przejęty przez polskiego armatora 16 maja. "Transport jednostki do jeden z polskich stoczni będzie trwał ok. 10 dni. Remont powinien trwać nie dłużej niż trzy tygodnie. Modyfikacji ulegnie część pasażerska. Planujemy pomalowanie dziobu podobnie jak na Mazovii" – dodał. PŻB zapowiada, że Cracovia będzie pływać na linii Świnoujście – Ystad od końca czerwca br.

Redmerski pytany o powód zakupu nowej jednostki, odpowiedział, że "nowego tonażu domagał się klient". "Linia Świnoujście-Ystad rośnie o 8 – 10 proc. rocznie pod względem rynku przewozów samochodami ciężarowymi. Dla nas oznacza to, że co 2 lata potrzebujemy nowy prom. Ostatnią jednostkę Mazovię wprowadziliśmy w 2015 r." - wyjaśnił.

"Cracovia będzie znaczącym wsparciem nowo budowanego promu w szczecińskiej stoczni Gryfia. Będzie on oddany dopiero za 3 lata. Przez ten czas musimy wygenerować środki, które uwiarygodnią naszą inwestycję. Banki, które udzielają nam kredytów uznały to za niezbędne i konieczne " – powiedział Redmerski. "Musimy również zająć strategiczną pozycję na linii Świnoujście – Ystad aby móc zbudować rynek pod nowy prom" - dodał.

Polska Żegluga Bałtycka obok nowej Cracovii ma w swojej flocie trzy promy pasażersko-samochodowe:Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r. oraz Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad. 

mzb/ dym/

Czytaj także: PŻB zakupiła używany prom. Wiemy, który - to Drujba [VIDEO]

0 News from Wawel ferry
Gratuluje jeszcze raz.... Nazwa też bardzo mi się podoba. To już chyba taki "new trend" polferries'a, nazwy kończące się Na "via" i grafity na dziobie. Pewnie będziemy mieli jakiegoś bazyliszka wyłaniającego się z wody :)
05 kwiecień 2017 : 13:34 Maks | Zgłoś
+2 Bazyliszek to nie w Krakowie
Cracovia to raczej smok, a nie jakiś bazyliszek. Nie ta bajka
07 kwiecień 2017 : 12:07 gość | Zgłoś
-11 Po co?
Tylko po co wpuścili do Świnoujścia niemieckiego TT-line, że o Fairplay-u już nie wspomnę?
05 kwiecień 2017 : 15:04 Marek 50+ | Zgłoś
+7 Towarzyszu...
Towarzyszu Gomułka! Obudź się, zluzuj gacie i zrozum, że mamy XXI wiek i m.in. takie coś jak wspólny rynek, który praktyk przez ciebie proponowanych nie dopuszcza z jednego prostego powodu - szkodzi to handlowi, pracownikom i nam, czyli klientom i konsumentom.
06 kwiecień 2017 : 07:38 Breżniew | Zgłoś
+1 SDD
Banki, które udzielają kredytów uznały zakup promu za konieczny i niezbędny, lecz nic nie mówi się skąd PŻB wzięło/weźmie środki na zakup tego używanego promu, jak będą go spłacać.
05 kwiecień 2017 : 18:02 KUJ | Zgłoś
-2 oisjg
Kosztem zarobkow zalogi....
05 kwiecień 2017 : 23:28 stefan | Zgłoś
+2 News from Wawel ferry
Kosztem załogi? hmmm... chyba nie do końca. Nowa jednostka to kolejne nowe miejsca pracy dla załogi która będzie go obsługiwać. Jest to 56 dodatkowych miejsc pracy. Jak by na to nie patrząc, nie można nazwać całej tej inwestycji nierozwojowej.
06 kwiecień 2017 : 08:09 Maks | Zgłoś
+5 prom
do Marek 50+ Boli cię, że na promach TT Line pływają Polacy, czy też, że to nie są promy będące własnością polskiego przewoźnika? Z każdego portu morskiego obsługującego żeglugę międzynarodową mogą korzystać statki różnych armatorów. Idąc twoim tokiem rozumowania: z polskich portów nie powinny korzystać promy niemieckie a z portów szwedzkich promy polskie. Miedzy portami polskimi tylko polskie promy, miedzy szwedzkimi szwedzkie a między niemieckimi tylko niemieckie.Nie uważasz, że to już paranoja?
06 kwiecień 2017 : 06:50 ssszymek | Zgłoś
+8 Szofer
Kraków to stolica Polski
Perła ukryta we mgle
Z najdalszych krain zamorskich
Każdy wspomnienia tu śle
Więc chociaż będę daleko
Gdy los mnie rzuci precz
Na zawsze będę pamiętał
Co w życiu mym ważne jest

Cracovia i jej barwy dwie
Cracovio, po prostu kocham Cię
Cracovia, cóż bardziej polskie jest
Niż Twoja czerwień i biel
06 kwiecień 2017 : 17:46 Szofer | Zgłoś
+1 Nowe promy
Nowe promy za 3 lata, niby w maju ma być bicie stempki, pytanie na czym, jak żadna sekcja jeszcze nie powstała. Mało tego jeszcze nie ma planów, rysunków, a gdzie zakup blach, zamówienia na silniki śruby. To nie czeka na półce w biedronce. Zamówienia na silnik robi się na rok z góry. Same projektowanie to min 2lata, kadłub, rurociągi, elektryka, wyposażenie itd. To nie szałas że dwa patyki wbijasz i stoi. Kupili prom bo i tak nowego za 3 lata nie będzie....
06 kwiecień 2017 : 19:26 Andy trendy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter