Stocznie, Statki

Polska Żegluga Bałtycka zakupiła prom z rynku statków używanych. Piętnastoletni ro-pax odbędzie pierwsze rejsy w barwach Polferries, na linii Świnoujście-Ystad, prawdopodobnie już w czerwcu bieżącego roku. Portal Morski jako pierwszy wśród mediów ujawnia, który to prom i szerzej go przedstawia.

Nowa jednostka ma ok. 180 m długości i prawie 25 metrów szerokości. Mieści na pokładzie 650 (wg innych źródeł - 550) pasażerów, w tym ok. 400 - w kabinach. Część ładunkowa pozwala na jednorazowy przewóz ponad 110 samochodów ciężarowych i 64 samochodów osobowych.

Prom został zakupiony na początku marca od armatora bułgarskiego. O zakupie wiadomo było już w momencie podpisywania przez PŻB i stocznię MSR Gryfia wstępnego kontraktu na budowę nowego promu w Szczecinie, ale wtedy informacja o tym nie mogła być ujawniona, ponieważ transakcja nie była jeszcze, szczególnie od strony finansowej, w pełni sfinalizowana.

Zakupiony statek ma wzmocnić pozycję na linii między Polską i Szwecją i zwiększyć dochody PŻB, umożliwiając kołobrzeskiemu armatorowi zarobienie na statek, który ma być budowany w Szczecinie.

Wprowadzenie nowej jednostki na linię ze Świnoujścia do Ystad będzie się wiązało z otwarciem nowego, nocnego kursu, na który zostanie przeniesiona Baltivia.

Nowy w PŻB prom ma zostać przejęty 20 maja. Zanim zobaczymy go w barwach PŻB, przejdzie remont w stoczni. Do tego czasu pracownicy PŻB mają wybrać dla niego nazwę.

Nowo-zakupiony prom będzie czwartą jednostką we flocie PŻB, obok Wawela (kursującego na linii Gdańsk-Nynashamn), Baltivii i zakupionej ostatnio - w 2015 roku - Mazovii.

Prom nosi ostatnio imię Drujba (Дружба). Dwuśrubowa jednostka została zwodowana we wrześniu 2001 i przekazana pod nazwą Murillo, w lutym 2002 roku, przez stocznię grupy Astilleros Espanoles SA (AESA) w Sewilli - obecnie IZAR Construcciones Navales SA - Seville Yard (stoczniowy nr budowy 291) hiszpańskiemu armatorowi Cia. Trasmediterranea (jako właścicielowi, operatorem była Acciona Trasmediterranea, a armatorem zarejestrowanym, czyli bezpośrednim właścicielem - Arrecife Naviera), rozpoczynając rejsy na trasie z Cadiz na Wyspy Kanaryjskie. Potem prom pływał między Walencją a Majorką i od lipca 2011 roku - ponownie na trasie z Cadiz na "Kanary". We wrześniu roku 2012 statek został przejęty przez Acciona Trasmediterranea (jako właściciela) i dostał się pod zarząd PB Management EOOD.

W czerwcu 2014 roku został sprzedany do Bułgarii i przemianowany na Drujba. Jego armatorem zarządzającym stał się PB Management EOOD z Burgas. W sierpniu 2014 roku odbył pierwszą podróż z portu Burgas w Bułgarii do gruzińskiego Poti rozpoczynając pracę (z wyjściami z portu bułgarskiego raz w tygodniu - w piątki) na trasie Burgas-Poti-Burgas. Wkrótce zawinięcia do Poti zostały zamienione na Batumi, a następnie port gruziński został zastąpiony Noworosyjskiem w Rosji. Ostatnio prom kursował na linii Burgas-Batumi przy czym czasami dodawany był do tej trasy Noworosyjsk. Podróże okrężne odbywały się raz w tygodniu. 

PBS

Poniżej, pod danymi technicznymi - materiały video przedstawiające prom Drujba.

Drujba (ex Murillo) - charakterystyka podstawowa:
typ statku - ro-pax
nr IMO - 9237242
państwo bandery (co chwili przejęcia przez PŻB) - Bułgaria
ostatni (dotychczasowy) właściciel - Bulgaria West Port
ostatni (dotychczasowy) armator zarządzający, zarząd techniczny, operator - PB Management EOOD, Bułgaria
jednostki siostrzane: Brave Merchant, Dawn Merchant, Northern Merchant, Midnight Merchant.
stocznia - IZAR Construcciones Navales SA - Seville Yard (stoczniowy nr budowy - 291)
wprowadzenie do eksploatacji - 23.02.2002
wodowanie - 19.09.2001
położenie stępki - 16.02.2001
zamówienie - 09.2000
długość całkowita - 180,50 m
długość między pionami - 168,70 m 
szerokość maksymalna - 26,00 m
szerokość konstrukcyjna - 24,30 m
zanurzenie - 6,51 m
wysokość boczna - 9,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 25 028
tonaż pojemnościowy netto - 8113
nośność - 8058 t
masa statku pustego - 8742 t
wyporność - 16 800 t [opracowanie informacji - PortalMorski.pl]
zdolność przewozowa - według klasyfikatora / bazy danych IHS: pasażerów - 550; w tym bez kabin - 150; liczba kabin 124; liczba miejsc w kabinach - 400; samochodów osobowych - 89; trailerów / ciężarówek - 142
zdolność przewozowa pasażerów - wg dotychczasowego operatora: liczba miejsc w kabinach - 396 (75 kabin po cztery łóżka, w tym 2 kabiny przystosowane dla niepełnosprawnych; [opracowanie informacji - PortalMorski.pl] 40 kabin 2-osobowych; osiem kabin 2-osobowych standardu "VIP")
długość linii ładunkowej ro-ro - 2000 m (wg klasyfikatora / IHS); 1900 m (według dotychczasowego operatora) - pokład 5 - 1070 m na ośmiu pasach, pokład 3 - 830 m na sześciu pasach (prześwit - 4,90 m)
długość pasa ładunkowego ro-ro wg innego źródła - 2196 m
równomiernie rozmieszczone obciążenie pokładu - 3 t/m²
obciążenie pokładu na oś - 18 t (2 osie z dwoma kołami i odległością mim. 1,3 m pomiędzy osiami)
maksymalna masa trailera - 45 t (trailer 4-kołowy)
rampa zewnętrzna - 1 × rufowa, osiowa, o szerokości 18,20 m, długości 17,50 m, DOR 90 t
furta rufowa - wysokość 5,20 m
rampy wewnętrzne, łączące pokład 3 z 5 - długość 52,00 m, szerokość 3,20 m, wysokość boczna - 4,70 m, DOR - 170 t
pokłady na samochody osobowe - 396 m linii ładunkowej ro-ro (car deck 1 - 216 m / car deck 2 - 180 m), prześwit (wysokość) 2,20 m, przeciętna masa jednostki ładunkowej - 1 t, maksymalna masa jednostki ładunkowej - 2 t, obciążenie na oś - 1 t
rampy stałe łączące pokłady 1 i 2 z wyższym- szerokość 3,10 m, prześwit (wysokość) 2,45 m
silniki napędu głównego - 4 × silniki wysokoprężne Wartsila 9L38 (produkcji Wartsila Diesel SA - Bermeo), czterosuwowe, rzędowe, 9-cylindrowe (380 mm średnica cylindra ×475 mm skok), o mocy jednostkowej po 5940 kW (8076 KM) przy 600 obr./min.; [opracowanie informacji - Portal Morski]; silniki ze sprzęgłami elastycznymi i możliwością wysprzęglenia, z przekładniami redukcyjnymi (2 wejścia - 1 wyjście), napędzające dwie śruby nastawne (139 obr./min.)
łączna moc napędu głównego (MCR) - 23 760 kW (32 304 KM)
prędkość maksymalna - 23,25 w.
prędkość eksploatacyjna - 22,80 w.
zespoły prądotwórcze - 1 × D2842LE MAN B&W Holeby, czterosuwowe, 12-cylindrowe (128 ×142 mm), MCR 1421 kW (moc elektryczna 1200 kW 440 V 50 Hz) + 3 × 8L20 Wartsila, czterosuwowe, 8-cylindrowe (200 ×280 mm), MCR 1236 kW (moc elektryczna 1200 kW 440 V 50 Hz a.c.)
stery strumieniowe dziobowe - 2 ×1300 kW (1767 KM) 
kotły - 1 kocioł wykorzystujący ciepło spalin + 1 kocioł pomocniczy
klasyfikacja - Lloyd's Register (przy wprowadzeniu do eksploatacji, w 2002 r.)
notacja klasy - LR Class: + 100 A1, roll on - roll off cargo and passenger ferry, + LMC, UMS

 

Prom typu ro-pax Drujba w stoczni remontowej Odessos w Warnie:

Amatorski film z pokładu promu Drujba (z perspektywy pasażera):

Amatorski film z pokładu promu Drujba (z perspektywy członka załogi):

Zdjęcia panoramiczne wnętrz promu z czasów, gdy pływał jako Murillo:

Prom Murillo:

Wnętrza promu Murillo:

Prom Murillo - zdjęcia lotnicze:

Prom Drujba - nocne ujęcia z drona:

 

Wnętrza - fotografie:

 

-3 Drujba.....
DRUŻBA - ciołki, czyli Przyjaźń.....
31 marzec 2017 : 11:59 Pioter | Zgłoś
+5 wszyscy wiedzą...
wszyscy wiedzą, że "drużba" to "przyjaźń.

w artykule podano pisownię w cyrylicy oraz oficjakną nazwę statku zapisaną w międzynarodowych rejestrach, czyli Drujba.
31 marzec 2017 : 12:24 nola | Zgłoś
+5 News from Wawel ferry
Gratuluje, - jednak obstawiałem iż obsługiwać będzie linię do Nynäs.
Ciekawe jak poradzi sobie w Ystatd na obrotnicy?
Co z drugim zakupem? Może ten drugi wejdzie do Nynäs?
Tak wieści były by miłe, bo Wawel już prosi się o emeryturę.
31 marzec 2017 : 12:16 Maks | Zgłoś
-2 sam jesteś emeryt
Cytuję Maks:
Gratuluje, - jednak obstawiałem iż obsługiwać będzie linię do Nynäs.
Ciekawe jak poradzi sobie w Ystatd na obrotnicy?
Co z drugim zakupem? Może ten drugi wejdzie do Nynäs?
Tak wieści były by miłe, bo Wawel już prosi się o emeryturę.



chyba Baltivia a nie Wawel
20 maj 2017 : 08:20 esso | Zgłoś
+4 Nowa nazwa promu: SILESIA
Jest Baltivia i Mazovia więc kontynuując linię nazw łacińskich może być Silesia od łacińskiej nazwy Śląska.
31 marzec 2017 : 17:08 WitoldX | Zgłoś
+6 Pomerania
Nowa Pomerania? Tylko jak 180metrowy prom zawinie do Ystad? Przecież ten port nie przyjmuje tak długich statków.
31 marzec 2017 : 17:34 Skaniaa | Zgłoś
+2 Nazwa promu
Jak najbardziej. PŻB powinno kontynuować piękną tradycje nazewnictwa swoich pomów nazwami polskich krain geograficznych w jezyku łacińskim.
01 kwiecień 2017 : 06:08 Maks | Zgłoś
+4 Kaszubia, Arka, Słupia, Parsęta
to moje propozycje
31 marzec 2017 : 17:54 wuj mat z podróży | Zgłoś
+3 Calisia, Sarmatia, Gedania
A tak przy okazji, nikt nie myśli o trasie Ventspils (Łotwa) - Świnoujście?
31 marzec 2017 : 21:50 Mareczek123 | Zgłoś
+1 głośnik morski
Gratulacje i oby tak dalej! :) Pomerania, Silesia tradycyjnie ale Kaszubia i Parsęta też niezłe... Powodzenia dla załóg pływających i firmy. Szkoda tylko że nie można tam się wcisnąć do roboty za off-a bez garbika no ale cóż... ;( I tak pomyślnego rozwoju!
01 kwiecień 2017 : 12:07 eszc8 | Zgłoś
-9 Nazwa promu
"Pan Jarosław Kaczyński i Jego Brat"
01 kwiecień 2017 : 14:25 gdański | Zgłoś
-7 Nazwa promu
"Pan Jarosław Kaczyński & Jego Brat"
01 kwiecień 2017 : 14:30 gdański | Zgłoś
+3 Ihahahahaha
Młody Demokrata od Szechtera ?
01 kwiecień 2017 : 16:25 wuj mat z podróży | Zgłoś
+5 Prom
Jako ciekawostkę pragnę przytoczyć historię starszego braciszka DRUJBY.
Aquarius Brasil IMO 9147306 zostal przekształcony w pełnomorski "hotel robotniczy". Na lewej burcie zainstalowano teleskopowy trap, na prawej dzwig a manewrowosc zapewnia DP2. Na burcie jest miejsce dla 450 osob. Jednostka na 5 lat trafiła do Petrobras. Jednocześnie jest on bazą do zaprojektowania Aquarius II (DP3 500 pax).
Cała seria doświadczyła licznych zmian i jest dobrym przyczynkiem do studium nad rozwojem ro-pax'ów.
Pozdrawiam
02 kwiecień 2017 : 09:11 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter