Barka z kontenerami, która niedawno wyruszyła w pokazowo-testowy i badawczy rejs z Gdańska do Warszawy przez większości tej trasy nie przebywa sama. Zaraz za Sobieszewem dołączył do niej zestaw pchany z ładunkiem ciężkim.
Pchacz Tur-W-01 "przywitał" barkę pokazową z kontenerami przy moście w Sobieszewie. Następnie wyprzedził ją i bardzo sprawnie, właściwie na oczach uczestników rejsu pokazowego, sprzęgł się z barkopontonem Galar 1. Wkrótce dogonił barkę z kontenerami i zaraz za nią dotarł do Przegaliny. Oba zestawy pchane razem, jeden za drugim, zacumowały w śluzie na Przegalinie i przeszły przez nią, dostając się z Martwej Wisły na Wisłę.
Pchacz Tur-W-01 towarzyszy w rejsie testowym barce z kontenerami, ale płynie z nią niejako "przy okazji", realizując normalny komercyjny transport ładunku wielkogabarytowego. Jednak dostosowując się do rytmu zaplanowanych postojów na trasie rejsu pokazowego przebędzie swoją trasę w czasie o kilka dni dłuższym, niż normalnie.
Kilka dni przed wyruszeniem z Gdańska na barko-ponton Galar 1 przeładowano ze statku morskiego duży cylindryczny obiekt. Jest to element wyposażenia nowej linii produkcyjnej dla papierni w Ciechanowie. Wyładowany ma być w Płocku.
Bęben czy cylinder przeznaczony na wyposażenie technologiczne papierni, wyprodukowany w szwedzkim zakładzie grupy Valmet, ma wymiary (razem z łożem transportowym) 8,97 × 5,62 × 5,71 m i masę 140,5 tony. Stanowi fragment dostawy części składowych maszyny papierniczej, a właściwie kompletnej linii produkcyjnej instalowanej w zakładzie spółki Delitissue w Ciechanowie (należącej do Sofidel Group - włoskiego producenta papierów higienicznych, m.in. marki Regina).
Maszyna Advantage NTT 200, wraz z pełną automatyką, dostarczona przez Valmet będzie mogła produkować wstęgę o szerokości 5,5 m z prędkością 2000 metrów na minutę. Urządzenie wejdzie do eksploatacji w czwartym kwartale 2017 roku i będzie posiadało zdolności produkcyjne 70 tys. ton rocznie. Zastosowana w urządzeniu nowa technologia produkcji bibuły (NTT) umożliwi produkcję bibuły konwencjonalnej i z teksturą z drobnych włókien przy niskim zużyciu zużyciu energii oraz w bardzo elastyczny sposób.
Bęben przewożony jest na pokładzie barko-pontonu Galar 1 o nośności 354 t, długości 49,96 m, szerokości 9,02 m i zanurzeniu maksymalnym w rej. pływ. 3 wynoszącym 1,10 m z pchaczem Tur-W-01 o długości 20,86 m, szerokości 5,96 m oraz zanurzeniu 0,90 m i łącznej mocy napędu głównego 1000 KM. Obie jednostki należą do armatora Żegluga Wiślana Rafał Blocki.
Za organizację całego transportu tego ciężkiego ładunku, podróżującego m.in. Wisłą z Gdańska do Płocka, odpowiedzialna jest firma Fagioli Polska Sp. z o.o., a przeładunkiem w Gdańsku, na terenie WOC, zajmowała się spółka Vetro Shipping.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.