Żegluga

Już w 2017 roku, według planów rządu, mają rozpocząć się prace budowlane przy przekopie Mierzei Wiślanej. Kanał ma połączyć Morze Bałtyckie z polską częścią Zalewu Wiślanego.

Budowę przekopu Mierzei Wiślanej, jeszcze przed wyborami parlamentarnymi, Prawo i Sprawiedliwość określało jako priorytet. Później, po sformowaniu rządu, plany te za priorytetowe uznało nowo utworzone Ministerstwo Gospodarki Morskiej, choć jeszcze pod koniec listopada ub. roku minister Gróbarczyk i Andrzej Jaworski, pomorski poseł PiS, który jest wielkim orędownikiem budowy przekopu, nie byli w stanie dokładnie doprecyzować terminu prac. - Chcemy to zrobić jak najszybciej - mówił w rozmowie z Dziennikiem Bałtyckim Andrzej Jaworski. - To kwestia rozwoju gospodarczego Pomorza, inwestycja jest konieczna.

Przekop Mierzei Wiślanej jest pewny, choć nadal budzi opór

Resort podkreśla też, że w krajowym budżecie środki na budowę przekopu są przygotowane. To znaczna kwota, wg różnych szacunków, od 800 mln zł do 900 mln zł. Co ciekawe, poprzedni rząd, który od 2008 roku przygotowywał dokumentację inwestycji, przewidywał, że prace rozpocząć się mogły w 2020 lub 2021 r., po uzyskaniu przez Polskę zezwolenia Unii Europejskiej na naruszenie przez kanał chronionego ekosystemu Mierzei Wiślanej. - Ewentualny brak zgody unijnej na przekop nie byłby przeszkodą w inwestycji - podkreślał poseł Jaworski. - Jesteśmy to w stanie zrobić sami.

Zaznaczmy, budowa kanału planowana jest w tzw. Nowym Świecie, na terenie gminy Sztutowo, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Kanał ma mieć 1400 m długości, szerokość 60 m, śluzy, wrota przeciwsztormowe i port od strony morza. Ma połączyć Bałtyk z Zalewem Wiślanym dla żeglugi transportowej i turystycznej.  

Tomasz Chudzyński/Dziennik Bałtycki 

+5 Przekopać i powiekszyc pogłebienie toru
z poprzednich danych tor miał mieć tylko 5 metrów głębokości to za mało ,7 metrów jak na Port Elbląg było by czymś.
15 styczeń 2016 : 18:52 taka prawda | Zgłoś
+2 wody
Ciekawe gdzie statki morskie będą spuszczać wody balastowe? Jak przed wejściem do kanału to kąpieliska na Mierzeji będą wyłączone ze względu na zanieczyszczenia i nowe organizmy. Jak na Zalewie to słona woda do słodkiego akwenu. A na 100% nowe gatunki zabiorą się za śledzia, który wpływa milionami na Zalew w celu odbycia tarła !!! To będzie hekatomba. Żal tej ryby i naszych polskich rybaków, który będą bez zajęcia.
17 styczeń 2016 : 15:32 s | Zgłoś
-2 spoko
Statki morskie wybalastowują się w portach W.Jezior i rz.św Wawrzyńca i nie doprowadza to hetakomby ekologicznej.Myśle,że na Zalewie też tak będzie.Zasolenie Bałtyku wynosi tylko 1006 g/cm3 Ile wynosi zasolenie Zalewu?Oczywiście Zalew jest akwenem dużo mniejszym niż ten przez ,który prowadzi Seaway,ale też ruch na Zalewie będzie dużo mniejszy.
17 styczeń 2016 : 19:22 von zadon | Zgłoś
-3 cooon
Przecież Zalew ma połączenie z Bałtykiem więc o czym człowieku piszesz? Przekop nie zmieni fauny Zalewu. Po drugie statki muszą się wybalastować przed wejściem do kanału. Nasi rybacy już są bez zajęcia, jakbyś nie słyszał. Połowa siedzi i czeka na dotacje z UE.
18 styczeń 2016 : 03:18 cooon | Zgłoś
+1 dodam jeszcze
Stan czystości wód Zalewu określany jest jako niezadowalający lub zły.Wody Zalewu zanieczyszczone są fosforanami i bakteriami coli typu kałowego.Zanieczyszczenia pochodzą z rzek wpadających do Zalewu oraz z bezpośrednich zrzutów ścieków komunalnych.Woda balastowa pochodząca ze statków jest bardziej czysta.
18 styczeń 2016 : 06:02 von zadon | Zgłoś
-8 Zbędny wydatek. Zbędny port
Jest tuz obok port w Gdansku i Gdyni. Po co wiec ladowac publiczne pieniadze w imitację portu? Dajcie Elblagowi ten miliard na cos sensownego. Mozna wymyslic jakis sensowny program i to by byl gigantyczny skok dla tego miasta. Nie mam nic perzeciwko temu. Ale po co wydawac na taki bezsens? Czy malo juz nauki z lotniskiem w Radomiu z ktorego nikt nie lata?
15 styczeń 2016 : 19:40 zenek | Zgłoś
+9 Inwestycje nadmorskie
Przekop Mierzei Wiślanej, Pogłębienie toru do Szczecina do 12,5 z przygotowaniem infrastruktury nawet do 15-16 m w przyszłości, tunel w Świonujściu te inwestycje trzeba w końcu wykonać! Musi się w końcu udać!
16 styczeń 2016 : 12:40 Ludwik | Zgłoś
+2 Bloto
Wyrzucanie pieniedzy w bloto. Nikt nie bedzie korzystal z tego kanalu conajwyzej zeglaze. Kupa kasy a efekt dla gospodarki i regionu zaden. Zniszcza rezerwat przyrody a port elblaski bedzie stal pusty jak lotnisko w Radomiu i Babich Dolach.
18 styczeń 2016 : 13:34 Zacheusz | Zgłoś
-2 wejdzie trochę tlenu do Zalewu,ryby odżyją.
Kto chce szybkich zysków ten powinien ''robić''w mydle i proszkach do prania.Inwestowanie w gospodarce morskiej szybkich zysków nie przynosi ale jest opłacalne w długiej pespektywie czasowej.Przekopanie Mierzeji Wiślanej będzie opłacalne.Musimy zostawić następnemu pokoleniu nie tylko długi do spłacenia.
18 styczeń 2016 : 17:13 von zadon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0665 4.1487
EUR 4.2261 4.3115
CHF 4.5255 4.6169
GBP 5.0933 5.1961

Newsletter