Żegluga

W ostatnich dniach niejednokrotnie w doniesieniach międzynarodowych agencji prasowych, a w ślad za tym - także w naszych mediach, pojawiał się - również na zdjęciach lub materiałach fimowych - duży prom sprowadzony na wyspę grecką Kos dla pomocy w rozładowaniu kryzysowej sytuacji związanej z napływającymi tam z Afryki Północnej uchodźcami.

Prom ten, specjalnie wyczarterowany przez władze greckie, to zbudowany w polskiej stoczni El. VenizelosW niedzielę na promie tym umieszczono wiele setek znajdujących się na wyspie Kos syryjskich uchodźców. Wyczarterowanie El. Venizelos'a przez greckie władze ma służyć złagodzeniu problemów z zakwaterowaniem tysięcy migrantów przybyłych w ostatnich tygodniach na łodziach głównie z niedalekiej Turcji.

Prom pasażersko-samochodowy El. Venizelos (Eleftherios Venizelos), w niektóych mediach mylnie określany jako wycieczkowiec, przybył do portu Kos na wyspie o tej samej nazwie już w piątek, 14 sierpnia, jednak wejście uchodźców na jego pokład umożliwiono dopiero w niedzielę wieczorem. Przeczekano do późniejszej pory dnia z chłodniejszą aurą, sprzyjającą też spokojniejszemu, lepiej zorganizowanemu i uporządkowanemu przeprowadzeniu operacji wprowadzania dużej liczby osób na statek.

Ostatecznie przebiegła ona dość sprawnie, na pokład wpuszczano 20-osobowe grupy. Na statku jest miejsce do zamieszkania dla ok. 2,5 tys. Syryjczyków z wyspy Kos, ratujących się ucieczką przed toczącą się w ich kraju wojną domową i traktowanych jako uchodźcy. Na promie zorganizowano też urzędowa placówka służąca obsłudze formalno-prawnej uchodźców. Na przeprawę z wyspy Kos czeka około 7 tys. migrantów.  Uchodźcy będą mogli na pokładzie promu El. Venizelos zamieszkać, czekając na tymczasowe dokumenty podróżne, z którymi opuszczą wyspę, udając się dalej do Europy. 

El. Venizelos to jeden z pierwotnie planowanych czterech promów ze stoczni w Gdyni i Gdańsku przeznaczonych dla Stena Line. Ostatecznie szwedzki armator, po przeciągającej się budowie, odebrał jedynie dwa z zamówionych promów. Jeden z pozostałych, zwodowany w 1984 r. w Gdyni, został - jako częściowo wyposażony kadłub - przeholowany do Grecji, gdzie w stoczni Perama, dopiero w 1992 roku, wykończono go dla greckiego armatora ANEK Lines, który wprowadził go eksploatacji pod nazwą El. Venizelos
Stena Line anulowała zamówienie na ten statek w 1986 roku. W 1988 niewykończony i częściowo tylko wyposażony kadłub został sprzedany armatorowi Fred Olsen A/S z Oslo. Kadłub otrzymał wtedy nieformalną nazwę Bonanza. Planowano przeholować go to stoczni Bremen Vegesack w Niemczech na dokończenie budowy i wyposażania, ale ostatecznie nic z tych planów nie wyszło. Kadłub pozostawał w Gdyni. Dopiero w 1989 roku został sprzedany przez Norwegów za 16,5 milliona USD firmie Anonymos Naftiliaki Eteria Kritis (ANEK) z Chanii. W połowie lutego 1989 roku zakończyło się holowanie (przez jednostkę Maersk Blazer) kadłuba z Gdyni do Zatoki Eleusis w Grecji. W listopadzie tego samego roku rozpoczęto prace nad wykończeniem statku w stoczni Perama, a w czerwcu 1990 przemianowano go na Kydon II. Statek został przekazany przez grecką stocznię armatorowi Anonymos Naftiliaki Eteria Kritis (ANEK) w czerwcu 1992 roku.
Statek przeszedł modernizację w 2007 roku w greckiej stoczni Elefsis Shipyards.
 
El. Venizelos różni się nieco od jednostek zbudowanych jako siostrzane, zatrudnionych obecnie na linii Gdynia-Karlskrona pod nazwamiStena Vision i Stena Spirit, głównie dlatego, że przechodził inne, niż w przypadku wspomnianych dwóch promów, przebudowy.

Polska do II połowy pierwszej dekady wieku XXI była jedną z europejskich potęg w budowie nowych statków pod względem liczby i łącznego tonażu. Po roku 2009, kiedy to zamknięto, pod naciskiem Komisji Europejskiej, duże stocznie produkcyjne w Gdyni i Szczecinie, za zdecydowaną większość polskiej produkcji gotowych, w pełni wyposażonych statków odpowiada stocznia Remontowa Shipbuilding (dawniej Stocznia Północna), która ze względu na swoją pozycję rynkową, plany produkcyjne i możliwości techniczne zajmuje się głównie budową skomplikowanych, zaawansowanych technicznie i relatywnie drogich statków, ale niezbyt dużych. Dlatego Polska, w kategoriach łącznego tonażu, spadła w europejskim rankingu wielkości produkcji stoczniowej i zamówień do 4-5, a nawet dalszego miejsca.

Polska produkcja, na znaczącą skalę, średnich i większych statków towarowych, przez wielu armatorów uważanych za znakomicie zaprojektowane i dowodzące tego, a także jakości i solidności wykonania, wieloletnią eksploatacją i utrzymywaniem się na rynku, zakończyła się praktycznie w 2009 roku. Na światowych szlakach żeglugowych spotkać można jeszcze wciąż sporo statków z polskich stoczni, stąd wcale nie tak rzadkie przypadki udziału statków polskiej budowy w jakichś medialnych wydarzeniach, jak w przypadku El. Venizelos'a i jego zaangażowania w pomocy organizowanej na wyspie Kos dla uchodźców z Syrii. Jednak wraz z naturalnym procesem starzenia moralnego i technicznego statków, takich przypadków będzie coraz mniej - tak, jak coraz mniej będzie na morzach statków polskiej budowy. Za kilkanaście lat wycofane zostaną prawdopodobnie z eksploatacji ostatnie "normalne" statki towarowe polskiej budowy. Pozostaną tylko niezbyt liczne, młodsze, wysoce wyspecializowane albo "niszowe" statki towarowe zbudowane po 2009 roku, jak np. przystosowane do żeglugi w rejonach arktycznych małe kontenerowce i zaopatrzeniowce budowane obecnie w stoczni Remontowa Shipbuilding dla armatora z Grenlandii.

PBS, AL

+2 Każdy buduje własny kraj
Każdy naród buduje swoją przyszłość.Nie widzę powodów by kosztem własnego,wypracowanego dobrobytu cywilizowana Europa pomagała uchodźcom.
Polska,kraje Wspólnoty Europejskiej muszą zadbać o to by nie przenikały do nas obce nacje państw trzecich, Syryjczycy,Ukraińcy itp.Szczególnie,że są to terroryści.
Należy ich odizolować i odsyłać z powrotem.Niech budują własny raj.
18 sierpień 2015 : 12:49 Adam2341 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0455 4.1273
EUR 4.2755 4.3619
CHF 4.5667 4.6589
GBP 5.11 5.2132

Newsletter