Tajwański armator Evergreen Group, będący właścicielem piątego co do wielkości operatora kontenerowego Evergreen Line, podpisał z japońskim armatorem Shoei Kisen Kaisha umowę czarterową na jedenaście kontenerowców o ładowności 18 000 TEU każdy. Do tej jedenastki wlicza się sześć kontenerowców, które już w grudniu ubiegłego roku wyczarterowała spółka zależna Evergreen Marine Corp.
Dzięki podpisanemu kontraktowi Evergreen dołączy do wciąż powiększającej się w szybkim tempie grupy armatorów eksploatujących, bądź posiadających kontenerowce o pojemności przekraczającej 18 000 TEU. Pośród tej grupy największą liczbą tego typu statków może pochwalić się duński armator Maersk Line, który jako pierwszy w 2013 roku wszedł w posiadanie statku o pojemności 18 270 TEU, a obecnie posiada ich aż 14. Do połowy br. stocznia Daewoo Shipbuilding zbuduje dla Maerska jeszcze kolejnych 6 takich samych kontenerowców.
Wyczarterowane przez Evergreen kontenerowce to jednostki przygotowane do żeglugi z niskimi prędkościami, co przekładać się będzie na duże oszczędności w kosztach eksploatacyjnych. Jednostki te będą miały 400 m długości i 59 m szerokości. Zostaną wyposażone w silniki wolnoobrotowe "G-type", co pozwoli na ograniczenie konsumpcji paliwa oraz emisji gazów do atmosfery o 7% w porównaniu z tradycyjnymi silnikami. Statki zostaną przekazane Evergreen w 2018 i 2019 roku.
Inwestycja w jedne z największych na rynku kontenerowców, to odpowiedź na wymagania rynku i zapotrzebowanie na dodatkowe moce przewozowe. W ostatnich latach armatorzy łączą się umowami w alianse, co z kolei pozwala na zapełnianie ładowni dużych statków, gdzie jednostkowy koszt przewozu kontenera jest znacznie niższy niż w przypadku mniejszych kontenerowców.
Ostatnio Evergreen odebrało ze stoczni pięć kontenerowców o pojemności 8800 TEU oraz dziesięć o pojemności 13 800 TEU, które są czarterowane. Kolejnych 10 wyczarterowanych kontenerowców o pojemności 14 000 TEU każdy dołączy do floty tego armatora w latach 2016-2017.
PM