W czwartek, 27 kwietnia w stoczni Remontowa Shipbuilding uroczyście pocięto stal do budowy pierwszego z serii dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego typu SIGINT (signal intelligence) dla polskiej Marynarki Wojennej. Wspierać będzie pozyskiwanie danych wywiadowczych i prowadzić rozpoznanie hydroakustyczne, bazujące na dźwiękach generowanych przez okręty podwodne.
Rolę głównego wykonawcy pełni spółka SAAB Kockums AB, która w listopadzie 2022 roku podpisała z Agencją Uzbrojenia umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne dwóch tego typu jednostek w ramach programu pod kryptonimem Delfin dla Marynarki Wojennej RP. Szwedzka firma odpowiedzialna jest także za integrację zaawansowanych systemów na potrzeby misji wywiadowczych.
W uroczystości uczestniczyli m.in. wiceadmirał Jarosław Ziemiański - Inspektor Marynarki Wojennej, komandor Piotr Skóra - szef Szefostwa Techniki Morskiej, Mats Wicksell - dyrektor generalny i szef SAAB Kockums AB, Lars Brännström - zastępca dyrektora generalnego SAAB Kockums AB, Jyrki Kujansuu – prezes SAAB Technologies, Magnus Nelsen – kierownik projektu, przedstawiciele Remontowa Shipbuilding SA i Gdańskiej Stoczni Remontowej SA - wchodzących w skład grupy kapitałowej Remontowa Holding, a także przedstawiciele instytucji finansowych oraz firm bezpośrednio współpracujących przy budowie tych nowoczesnych okrętów.
Maszynę do cięcia blach uruchomili komandor Piotr Skóra i Mats Wicksell.
Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że zostaliśmy zaproszeni do uczestnictwa w programie budowy dwóch okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. Dziękujemy za powierzenie nam tego wyjątkowego projektu – mówił Krzysztof Radzikowski, dyrektor projektu w stoczni Remontowa Shipbuilding.
Będą to nowoczesne jednostki zbudowane do nasłuchu elektronicznego i zbierania danych wywiadowczych – podkreślił.
Jak dodał Krzysztof Radzikowski, w swojej historii stocznia Remontowa Shipbuilding SA zbudowała ponad 1000 jednostek, z tego ponad 600 dla samej Marynarki Wojennej.
To powoduje, że mamy „know how” do budowy tego typu statków – spuentował.
Remontowa Shipbuilding zbuduje kompletne jednostki pływające, wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy z wyjątkiem systemów zwiadu radioelektronicznego. Przeprowadzi także wszelkie niezbędne testy, w tym pełny zakres prób dokowych HAT (ang. Harbour Acceptance Tests) i morskich SAT (ang. Sea Acceptance Tests). Następnie dostarczy okręt Szwedom, którzy doposażą go w specjalistyczne systemy wywiadowcze.
W ostatnim czasie nasze siły morskie otrzymały kilka nowych okrętów i to nie koniec. Dzisiejsza ceremonia cięcia blach stanowi krok w procesie modernizacji polskiej Marynarki Wojennej. Chciałbym wyrazić uznanie dla Remontowej Shipbuilding oraz naszych szwedzkich partnerów za zaangażowanie w projekt – dodał wiceadmirał Jarosław Ziemiański.
Po przekazaniu Zamawiającemu okręty zastąpią obecnie eksploatowane przez Marynarkę Wojenną jednostki rozpoznania radioelektronicznego projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf, zbudowane odpowiednio w latach 1975 i 1976 w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding.
AL
Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl