Stocznie, Statki

Pożar w południowokoreańskim zakładzie grozi opóźnieniami w budowie gazowców LNG. Także tych sześciu, które do końca roku 2025 mają wejść do eksploatacji w czarterze PGNiG. Producent paneli izolacyjnych, Hankuk Carbon, stracił 25 procent swoich mocy produkcyjnych. Stocznie ostrzegły armatorów zamówionych metanowców, że pożar w fabryce produkującej panele izolacyjne dla ich statków może spowodować opóźnienia w budowie i przesunięcia terminów dostaw gazowców.

Pożar, który wybuchł we wczesnych godzinach porannych 21 kwietnia, dotknął linię montażową paneli i obróbki mechanicznej nr 2 w zakładzie produkcyjnym nr 2 fabryki Hankuk Carbon Plant w Miryang, w prowincji South Gyeongsang. Zależy od niej około 25 procent ogólnej zdolności produkcyjnej tego dostawcy kluczowych elementów wyposażenia gazowców LNG. Produkcja samej pianki izolacyjnej w zakładzie nie została zakłócona.

Według relacji mediów południowokoreańskich, jest to już drugi w ostatnim czasie poważny incydent w tym zakładzie. W zeszłym roku w wyniku eksplozji zginęły tam dwie osoby, a cztery zostały ranne.

Hankuk dostarcza panele izolacyjne i wyposażenie dla gazowców LNG, które są budowane z membranowymi systemami zbiorników ładunkowych typu Mark III firmy GTT. Takie przewidziano także w projekcie gazowców zamówionych przez norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping pod czarter PGNiG (obecnie Orlen).

Firma produkuje surową piankę izolacyjną o wysokiej gęstości, którą następnie tnie w odpowiedni kształt, by montować panele ze sklejki i pianki.

Francuska firma GTT, projektant zbiorników ładunkowych gazowców i licencjodawca technologii (techniki produkcyjnej) zbiorników membranowych na gazowce stwierdził, że jego zespół jest na miejscu i pomaga firmie Hankuk uruchomić produkcję. Produkcja została już uruchomiona na innych liniach.

Wszelkie opóźnienia w dostarczaniu paneli izolacyjnych mogą wpłynąć na realizację zamówień oczekiwaną przez armatorów, którzy złożyli zlecenia budowy nowych gazowców LNG w stoczniach grupy Hyundai i Samsung Heavy Industries budujących statki z systemami ładunkowymi (zbiorników membranowych) typu Mark III.

Hankuk dostarcza również membranowe systemy ładunkowe (zbiorników) typu NO 96, które są budowane z izolacją piankową, ale w Korei nie ma wielu takich statków w zamówieniach stoczniowych.

Stocznie, pytane o sprawę przez TradwWinds News, ujawnili jedynie, że "standardową procedurą jest informowanie armatorów o każdym incydencie, który może mieć wpływ na budowę". Armatorzy z zamówieniami na gazowcce LNG ulokowanymi w stoczniach południowo-koreańskich potwierdzili, że zostali powiadomieni przez stocznie.

Jeden z przedstawicieli stoczni nie uznał pożaru za poważny. Inni przedstawiciele sektora budowy nowych gazowców wskazali na producentów i dostawców izolacji Finetec i Kangrim jako alternatywnych dostawców i stwierdzili, że do dyspozycji są również zapasy.

Inny menedżer ds. technicznych z branży żeglugowej, indagowany przez TradwWinds News, wskazał jednak na to, jak bardzo obłożone zamówieniami są obecnie stocznie uczestniczące w rynku budowy nowych gazowców LNG. Armatorzy biją się na nim o miejsca (wolne moce produkcyjne w stoczniach) pod realizację zamówień z tak odległymi terminami dostaw, jak rok 2027. "Gdy rynek tak jest napięty, cokolwiek jest produkowane, potrzebne jest teraz" - powiedział.

Portfel zamówień na gazowce LNG jest obecnie na najwyższym poziomie - w zamówieniach jest ponad 330 statków, co stanowi około 50 proc. obecnej światowej floty w eksploatacji.

Drugi z gazowców budowanych dla realizacji umów czarterowych podpisanych przez dwóch armatorów z PGNiG, Grażyna Gęsicka (nr IMO 114100; nośność 170548 m³), został formalnie przekazany przez stocznię 28 kwietnia 2023 roku i następnego dnia opuścił stocznię. Po zawinięciu do terminalu Gwangyang LNG Terminal w porcie Yosu, statek wyruszył 2 maja br. na Zachód. Wcześniej, 21 grudnia 2022 roku, przekazany został przez stocznię gazowiec Lech Kaczyński. 

Pozostały jeszcze do odbioru cztery gazowce zamówione / budowane pod czarter PGNiG przez armatora z Norwegii i dwa budowane, również pod czarter PGNiG, przez armatora greckiego. Flota nowych gazowców czarterowanych przez PGNiG (obecnie grupa Orlen), a ściślej mówiąc przez spółkę zależną PGNiG - PST LNG Shipping Ltd z Londynu, do końca 2025 r. liczyć będzie osiem statków (łącznie z przekazanymi już do eksploatacji gazowcami Lech Kaczyński i Grażyna Gęsicka). Statki budowane są w dwóch stoczniach (Ulsan i Samho) koncernu stoczniowego HD Hyundai (dawniej Hyundai Heavy Industries Group).

Grupa Orlen będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarteru podpisanych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime. Zgodnie z umowami, armatorzy będą odpowiedzialni za obsadę załogi i stan techniczny jednostek. Okres czarteru obejmuje 10 lat z możliwością przedłużenia.

PBS; z mediów

Fot.: rys.: stocznie; GTT

Wnętrze zbiornika na gazowców LNG z systemem ładunkowym GTT Mark III
Wnętrze zbiornika na gazowców LNG z systemem ładunkowym GTT Mark III
Wnętrze zbiornika na gazowców LNG z systemem ładunkowym GTT Mark IIIWnętrze zbiornika na gazowców LNG z systemem ładunkowym GTT Mark III

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter