Powyższe potwierdza również ustawodawca wskazując w uzasadnieniu do projektu ustawy o emeryturach pomostowych : "Należy podkreślić, że w projektowanej ustawie zostały określone rodzaje prac, a nie stanowiska pracy, ponieważ pracownicy wykonujący taki sam zawód w różnych zakładach pracy mogą wykonywać prace o różnej intensywności i w różnych warunkach środowiska. Z tego powodu dotychczasowa metodologia określania zawodu lub stanowiska pracy nie powinna stanowić podstawy zaliczenia do prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Nowe wykazy rodzajów prac zastąpiły opracowane ponad 25 lat temu wykazy stanowisk pracy, które w związku z postępem technologicznym i zmianami w gospodarce stały się nieaktualne."
Mając na uwadze powyższe nie sposób zgodzić się z przywołaną w części orzeczeń sądów interpretacją Urzędu Morskiego w Słupsku wyrażoną w piśmie z dnia 13 grudnia 2011 r., zgodnie z którą "stanowiska mechanik i motorzysta kutrowy" w żadnym względzie nie mogą być utożsamiane ze stanowiskiem "rybaka", wykonującego swoje czynności na zewnątrz".
Przedstawione stanowisko Urzędu Morskiego w Słupsku budzi wątpliwości tym bardziej, iż jak wiadomo do prawidłowego funkcjonowania kutra potrzebni są rybacy o różnych specjalnościach, którzy w swoim zakresie obowiązków wykonują wszystkie czynności określone na stanowisku rybaka bez względu na swoją specjalność w trakcie wypłynięcia kutra w morze wykonują prace równorzędne jak rybak pokładowy zatrudniony na stanowisku rybaka. Jest to praca specyficzna i zależna od odległości łowiska oraz zasobu ryb w morzu . Ze względu na wysokie koszty eksploatacji, kuter rybacki wypływający w morze przebywa na nim nieprzerwalnie od jednej do kilku dób. W trakcie pobytu na morzu zarówno rybak pokładowy zatrudniony na stanowisku rybaka jak i pozostali rybacy, w tym rybak - motorzysta czy rybak - mechanik, w sposób ciągły i nieprzerwalny wykonują czynności mające na celu przygotowanie wszystkich niezbędnych urządzeń i sieci do połowu ryb i bezpiecznego pływania dokonując jednocześnie połowu ryb. Wykonują oni zatem pracę zakwalifikowaną przez ustawodawcę do katalogu prac w szczególnych warunkach rozumianych, zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, jako prace związane z czynnikami ryzyka, które z wiekiem mogą z dużym prawdopodobieństwem spowodować trwałe uszkodzenie zdrowia, wykonywane w szczególnych warunkach środowiska pracy, determinowanych siłami natury lub procesami technologicznymi, które mimo zastosowania środków profilaktyki technicznej, organizacyjnej i medycznej stawiają przed pracownikami wymagania przekraczające poziom ich możliwości, ograniczony w wyniku procesu starzenia się jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego, w stopniu utrudniającym ich pracę na dotychczasowym stanowisku.
Mając na uwadze powyższe zwracam się do Pana Prezesa z zapytaniem czy rzeczywiście Zakład Ubezpieczeń Społecznych stosuje interpretacje przedstawioną przez Urząd Morski w Słupsku?
W Ocenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest to interpretacja krzywdząca rybaków zatrudnionych na statku rybackim, bowiem w przypadku floty połowowej każdy członek załogi statku rybackiego jest rybakiem wykonującym czynności związane z zawodem rybaka na pokładzie statku rybackiego, tj. w rzeczywistości wykonuje "prace rybaków morskich", o których mowa w załączniku nr 1 do ustawy o emeryturach pomostowych. "
Warto również dodać, że problemem rybaków, którzy mają kłopoty z uzyskanie emerytury pomostowej zajął się poseł Czesław Hoc z Kołobrzegu. Hoc skierował już sprawę do Ministra Pracy. Wiadomo, że problemem ma się zająć również Rzecznik Praw Obywatelskich. Jak udało się nam ustalić, problem dotyczy już ponad 200 rybaków.
Tekst i fot: Hubert Bierndgarski
- «« Poprzedni artykuł
- Następny artykuł
(28/06/2013) Dwa specjalne inspekcji i kontroli Programy (SPICS) zostały opublikowane w tym tygodniu przez Komisję Europejską na rzecz Morza Bałtyckiego i Morza Północnego z sąsiednich wodach.
Tak więc ruch jest zgodny z clearence regionu celami uzgodnionymi w ramach ostatnich reform Wspólnej Polityki Rybołówstwa. Strategii zarządzania ryzykiem będą koordynowane na poziomie lokalnym poprzez wspólnego planu rozmieszczenia (JDPS) umożliwiając wspólne zakresie inspekcji i nadzoru.
Zastosowanie JDPS chcą stworzyć równe szanse w każdym basenu morza i będzie prowadzony przez Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa (EFCA) do Vigo. Państwa Członkowskie przekażą ich wyniki oceny ryzyka Agencji i skompilować roczne sprawozdanie na temat skuteczności ich działań kontrolnych Komisji, która wówczas ocenić EFCA i dalszy postęp i skuteczność SCIPs.
Oprócz łososia i dorsza, zakres Bałtyku SCIP jest przedłużony do zasobów śledzia i szprota, które zasługują na szczególną uwagę ze względu na trudności w kontrolowaniu dużych połowów mieszanych syntezy gatunku. Podobnie SCIP na Morzu Północnym i wodach przyległych został przedłużony do soli i gładzicy (oprócz dorsza).
Decyzje były możliwe dzięki skutecznej i konstruktywnej dyskusji na temat istotnych projektów wniosków między Komisją Europejską, Europejską Agencją Kontroli Rybołówstwa i państwa członkowskie UE. W SCIPs dla obu obszarach morza są ważne do 31 grudnia 2018 roku. Ta skala czasu ustawia solidną podstawę prawną dla bardziej efektywnego średnioterminowego planowania wspólnych działań wszystkich zainteresowanych stron.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.