Rada Ministrów we wtorek zajmie się m.in. projektem zakładającym udzielenie ok. 60 mld zł publicznego wsparcia dla spółki Polskie Elektrownie Jądrowe, czyli inwestora pierwszej elektrowni jądrowej; w planach są także projekty dot. wykorzystania biopaliw i wsparcia polskiego biznesu za granicą.
Na wtorkowym posiedzeniu rząd zajmie się - jak wynika z porządku obrad - trzema projektami dot. energetyki i rozwoju.
Pierwszy z nich to projekt nowelizacji ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących oraz ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa przygotowanej przez pełnomocnika rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
Zgodnie z założeniami projektu opisanymi w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu, spółka Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) uzyska wsparcie publiczne na przygotowanie i realizację inwestycji - budowy pierwszej elektrowni jądrowej, przy czym limit wydatków budżetu to 60 mld zł. Wsparcie będzie przekazywane w formie podwyższenia kapitału zakładowego PEJ poprzez wnoszenie wkładu pieniężnego.
Dopuszcza się także podwyższenie kapitału zakładowego poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego – skarbowych papierów wartościowych. Udzielenie spółce PEJ wsparcia publicznego będzie możliwe dopiero po wydaniu przez Komisję Europejską zgody na pomoc publiczną. Obecny kapitał zakładowy PEJ to niespełna 3 mld zł.
Obecna wersja Programu Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) z 2020 r. zakłada budowę dwóch elektrowni jądrowych o łącznej mocy 6-9 GW, z należącą w 100 proc. do Skarbu Państwa, spółką Polskie Elektrownie Jądrowe jako inwestorem i operatorem. Jako partnera dla pierwszej elektrowni poprzedni rząd wskazał konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Ma ona powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu.
Zgodnie z ostatnimi deklaracjami Pełnomocnika Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r., a rząd ma deklaracje wykonawcy, że od tego momentu potrzebuje siedmiu lat na zakończenie procesu budowy.
Kolejny projekt to projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw; stanowi on implementację unijnej dyrektywy z 2018 r., której termin upłynął w 2021 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
W założeniach projektu wskazano, że sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. W 2018 r. transport był zaś odpowiedzialny za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii i jest jedynym z sektorów, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. "Zatem, by osiągnąć cel ogólny, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE, należy podjąć wysiłki na rzecz ograniczenia emisyjności transportu" - pokreślił resort klimatu.
Rząd ma się również zająć we wtorek projektem uchwały w sprawie przyjęcia przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii dokumentu dotyczącego kierunków rozwoju polskiej ekspansji gospodarczej za granicą.
Jak wskazano w założeniach projektu dokumentu "Kierunki rozwoju ekspansji zagranicznej", jego nadrzędnym celem jest zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia polskiej gospodarki, wzmocnienie jej konkurencyjności na rynkach światowych, budowa pozytywnego wizerunku i atrakcyjności polskiego biznesu w skali globalnej oraz wspieranie polskich eksporterów, "w szczególności w odpowiedzi na wyzwania stojące przed polskim eksportem w świecie postcovidowym oraz w kontekście następstw wojny w Ukrainie".