Rozpoczęcie odwiertu pod Świną to w dużej mierze zasługa rządu - ocenił w poniedziałek europoseł PiS Joachim Brudziński. Zaznaczył, że gdyby nie wola i determinacja m.in. b. premiera Jarosława Kaczyńskiego, to nie byłoby uroczystości w związku z rozpoczęciem drążenia tunelu pod dnem Świny.
W piątkowej uroczystości wzięli udział m.in. premier Mateusz Morawiecki, wicepremier, prezes PiS Jarosław Kaczyński i europoseł Joachim Brudziński, co stało się przedmiotem krytyki ze strony polityków Platformy Obywatelskiej wskazujących, że to Unia Europejska, nie polski rząd, budują tunel w Świnoujściu.
Zarzuty polityków PO Brudziński w Radiu Szczecin nazwał "absurdalnymi i irracjonalnymi".
"Oni (politycy PO) doskonale wiedzą, że te środki unijne, które są wykorzystywane do budowy tego tunelu, są środkami z tzw. koperty narodowej. Nie widzę powodu, dlaczego Polska miałaby nie korzystać z tych samych praw, z których korzystają gospodarki niemieckie, francuskie, włoskie, greckie czy hiszpańskie" - powiedział Brudziński.
Zaznaczył, że wykorzystanie tych środków i to, że zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska mogła wydać w piątek polecenie rozpoczęcia odwiertu pod Świną, "to w dużej mierze zasługa rządu, dlatego mamy moralne prawo, żeby o tym mówić".
Podkreślił, że to wola i determinacja m.in. byłego premiera Kaczyńskiego oraz współpraca z władzami samorządowymi doprowadziły do piątkowej uroczystości. Brudziński zaznaczył, że przedstawiciele rządu byli na niej "gośćmi". Gospodarzem były władze lokalne.
Przypomniał, że to w latach 2005-2007 podpisane zostało porozumienie między GDDKiA i miastem Świnoujście budowę tunelu pod Świną, a ówczesny premier Jarosław Kaczyński zdecydował o przeznaczeniu ponad 200 mln euro na rozpoczęcie tej inwestycji. Gdy PiS odeszło od władzy "temat tunelu w Świnoujściu zamilkł na 8 lat" - wskazał europoseł. Dodał, że do kwietnia 2016 r. polski rząd mógł sięgnąć po pieniądze z tzw. koperty narodowej na budowę tunelu i to zrobił.
Brudziński zaznaczył, że to rząd obecnie pilotuje tę inwestycję. Podkreślił, że miasto Świnoujście nie miałoby pieniędzy na wkład własny, gdyby nie podatek od gazoportu, którego lokalizację wskazał rząd w latach 2005-2007.
Drążenie tunelu pod dnem Świny oficjalnie rozpoczęło się w piątek. Według świnoujskiego magistratu, tunelu łączący wyspy Uznam i Wolin będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
Inga Domurat
Fot.: EP
Bo może się okazać, że on jest niebezpieczny dla niemiec.....
Tak ruszyła, że mamy 2021, a oni nawet nie zaczeli kopać, hahaha.
Kiedy tunel pod przekopem Mierzei Wiślanej? Krynica Morska, to chyba wciąż jest w Polsce? Czy już oddali?
Cała prawda o powodach nasilonej krytyki budowy tunelu zawarta jest w wiadomości zamieszczonej przez pokrewny portal.
W skrócie: za niemieckim portalem moin.de cytowane są obawy niemieckich hotelarzy, iże, że albowiem, ponieważ:
"Ale szybka dostępność polskich kurortów nadmorskich niepokoi również niemieckie kurorty turystyczne. W przyszłości niemieccy wczasowicze będą mogli wybrać nadmorskie kurorty, takie jak Międzyzdroje czy Kołobrzeg, które często są znacznie tańsze niż te po niemieckiej stronie. Dzięki tunelowi wyeliminowany zostanie długi czas oczekiwania na prom - pisze moin.de."
Kurtyna.
Oklaski.
gospodarkamorska.pl/niemcy-niemieckie-kurorty-turystyczne-zaniepokojone-budowa-tunelu-pod-swina-57916
" W tej sprawie są dwa rodzaje poglądów. Jeden mój i pozostałe błędne".
Czytając twoje wypowiedzi można doznać , jak mawiał klasyk, poznawczego orgazmu z pisowskimi powikłaniami.
W dobie covidu to bardzo ryzykowne.
Życzę ci zdrowia i spróbowania wypowiadania się bez obrażania innych. To naprawdę nie jest trudne.
Co do budowania statków, to teraz wykazuj się ty, ja już budowałem po 22 statki rocznie w SSSA. Teraz jako dziadek emeryt, mogę poobserwować jak takie jelenie opłacone przez trollownie pieprzą głupoty o doskonałych ministrach rządu PIS ....
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.