Jak poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - 19 grudnia 2018 r. została podpisana umowa ws. przekazania Stoczni Szczecińskiej oraz Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia pod nadzór Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Umowę zmiany udziałów i akcji podpisali przedstawiciele Funduszu Rozwoju Spółek SA oraz MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty. Na podstawie tej umowy faktyczny nadzór nad szczecińskimi stoczniami przeszły z Ministerstwa Obrony Narodowej do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Tym samym kończy się pierwszy etap odtwarzania potencjału Stoczni Szczecińskiej i MSR Gryfia i daje szansę obu podmiotom na zwiększenie ich potencjału produkcyjnego oraz ekonomicznego - tyle oficjalny komunikat.
Warto przypomnieć, że do historycznej nazwy Stocznia Szczecińska powrócono w połowie października br. Wcześniej zakład funkcjonował pod nazwą Szczeciński Park Przemysłowy. Powołany on został do zarządzania aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządzał 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.
Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.
Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu.
Głównym zadaniem Funduszu Rozwoju Spółek SA jest wspieranie przedsiębiorstw, głównie z obszaru gospodarki morskiej w prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej, a także w realizacji procesów restrukturyzacji.
rel (MGMiŻŚ), Kacper Reszczyński (PAP)
Fot.: Piotr B. Stareńczak
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.