Senat nie zaproponował w czwartkowym głosowaniu żadnych poprawek do noweli ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki. Zmiana przepisów dotyczy m.in. emisji dwutlenku węgla w transporcie morskim oraz recyklingu statków. Teraz nowela trafi do podpisu prezydenta.
Za przyjęciem noweli bez poprawek głosowało 82 senatorów, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.
Ustawę przygotował rząd. Ma ona na celu wykonanie unijnego prawa. Dotyczy implementacji niektórych przepisów UE ws. planowania przestrzennego obszarów morskich, recyklingu statków, monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz pobierania próbek i sprawozdawczości w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.
Zgodnie z przepisami, dyrektor urzędu morskiego będzie odpowiedzialny za sprawdzenie czy na statku, który wpłynął do portu, znajduje się ważny dokument zgodności, poświadczający spełnienie wymagań związanych z monitorowaniem emisji dwutlenku węgla.
Przepisy noweli ustawy doprecyzowują kwestie pobierania próbek paliwa z systemu obiegu paliwa, a także sankcje za naruszenia dyrektywy siarkowej. Ponadto regulują recykling statków, w tym obowiązek uzyskania zezwolenia od marszałka województwa w trybie decyzji administracyjnej.
Istotną zmianą w noweli jest wprowadzenie w życie nowych przepisów dotyczących konieczności weryfikowania masy brutto kontenerów ładowanych na statki. Nowe przepisy mają ponadto zlikwidować proceder zaniżania wagi kontenerów w dokumentach przewozowych w stosunku do rzeczywistej masy, co było przyczyną groźnych katastrof morskich.
res/ son/